Ο συγγραφέας...
Ο Άντον Τσέχωφ δεν υπήρξε ποτέ καλός μαθητής. Ωστόσο, από πολύ μικρός, είχε τη φήμη του παραμυθά. Θα ασχοληθεί με τη συγγραφή από τα φοιτητικά του χρόνια. Ως σπουδαστής δημοσίευσε περισσότερα από 300 κείμενα ενώ το πρώτο του θεατρικό, ένα τετράπρακτο που πιθανολογείται πως είναι ο Πλατόνωφ, απορρίφθηκε από το θέατρο Μάλι με αποτέλεσμα να το καταστρέψει. Το 1884 εκδίδει την πρώτη του συλλογή διηγημάτων και λίγο καιρό αργότερα έχει κιόλας χαρακτηρισθεί ως πρωτοπόρος. Το 1886 μαθαίνει ότι πάσχει από φυματίωση και την αμέσως επόμενη χρονιά ο Ιβάνωφ σημειώνει τραγική αποτυχία. Εκείνος, ευτυχώς, συνεχίζει την δημιουργική του ενασχόληση και ακολουθούν τα έργα: Κύκνειο άσμα, Στέππα και Αρκούδα. Το 1895 έγραψε τον Γλάρο σημειώνοντας ακόμα μία αποτυχημένη πρεμιέρα όμως, τόσο ο Γλάρος όσο και οι άλλες αποτυχίες του γίνονται τελικά επιτυχίες όταν ξανανεβαίνουν, με τον ίδιο να καταξιώνεται τελικά το 1898. Κατέληξε το 1904.
Ο Άντον Τσέχωφ δεν υπήρξε ποτέ καλός μαθητής. Ωστόσο, από πολύ μικρός, είχε τη φήμη του παραμυθά. Θα ασχοληθεί με τη συγγραφή από τα φοιτητικά του χρόνια. Ως σπουδαστής δημοσίευσε περισσότερα από 300 κείμενα ενώ το πρώτο του θεατρικό, ένα τετράπρακτο που πιθανολογείται πως είναι ο Πλατόνωφ, απορρίφθηκε από το θέατρο Μάλι με αποτέλεσμα να το καταστρέψει. Το 1884 εκδίδει την πρώτη του συλλογή διηγημάτων και λίγο καιρό αργότερα έχει κιόλας χαρακτηρισθεί ως πρωτοπόρος. Το 1886 μαθαίνει ότι πάσχει από φυματίωση και την αμέσως επόμενη χρονιά ο Ιβάνωφ σημειώνει τραγική αποτυχία. Εκείνος, ευτυχώς, συνεχίζει την δημιουργική του ενασχόληση και ακολουθούν τα έργα: Κύκνειο άσμα, Στέππα και Αρκούδα. Το 1895 έγραψε τον Γλάρο σημειώνοντας ακόμα μία αποτυχημένη πρεμιέρα όμως, τόσο ο Γλάρος όσο και οι άλλες αποτυχίες του γίνονται τελικά επιτυχίες όταν ξανανεβαίνουν, με τον ίδιο να καταξιώνεται τελικά το 1898. Κατέληξε το 1904.
Η Βαλεντίνη Λουρμπά σκηνοθετεί δύο μονόπρακτα του μεγάλου δραματουργού με το ήθος και την πίστη που την διακρίνει για το καλό, κλασικό και ποιοτικό, θέατρο. Στο φιλόξενο θέατρο Εκάτη, πέρα των ιψενικών Αγριόπαπια και Κουκλόσπιτο που παίζονται (και) φέτος,[1] αξίζει να παρακολουθήσετε τα μονόπρακτα του Τσέχωφ, Αρκούδα και Πρόταση γάμου, ειδικά αν θέλετε να ξεφύγετε από τη βαριά ατμόσφαιρα και τους πολυεπίπεδους χαρακτήρες του Ίψεν. Τα δύο έργα του Ρώσου δραματουργού διακρίνονται για τη φαιδρή τους διάθεση, προσφέρουν καρικατουρίστικους ήρωες, έχουν νεύρο, κωμικές γραμμές, την αρχοντική ατμόσφαιρα της ανωτέρας τάξης που χαρακτηρίζει σχεδόν κάθε έργο του ίδιου συγγραφέα αλλά και ένα σατιρικό παιχνίδι με τις ανθρώπινες αδυναμίες και ελαττώματα. Ο Τσέχωφ γνωρίζει την τέχνη της πλοκής σε υποθέσεις οι ήρωες των οποίων παραμένουν σχεδόν αδρανείς, βασιζόμενος στους δυνατούς διαλόγους του που λειτουργούν τόσο από έναν χαρακτήρα προς τον άλλο, όσο και από τους χαρακτήρες προς το κοινό -ή προς τον εαυτό τους- και το ίδιο συναντάμε κι εδώ μαζί με αρκετό χιούμορ -διακωμωδεί τους ίδιους τους ήρωές του ειρωνευόμενος καταστάσεις και πρόσωπα-, καλοσύνη -δεν υπάρχει κανένας μοχθηρός ή με οποιονδήποτε τρόπο κακός-, κεραυνοβόλους έρωτες -όπως και σε άλλα έργα του- και γλυκόπικρη γεύση.
Στην Αρκούδα... η Ποπόβα, μια μαυροντυμένη χήρα, δέχεται την απρόσμενη επίσκεψη του Σμηρνώφ προκειμένου να απαιτήσει τα χρήματα που του όφειλε ο συγχωρεμένος σύζυγος. Και είναι αποφασισμένος να τα πάρει αλλά δεν είναι προετοιμασμένος για την εξέλιξη.
Στην Πρόταση γάμου... ένας τριανταπεντάρης θεωρεί ότι βρίσκεται σε ηλικία γάμου και επισκέπτεται το σπίτι της γυναίκας που διάλεξε προκειμένου να ζητήσει το χέρι της.
Θα δείτε μια υπέροχη ατμόσφαιρα εποχής και καλοδουλεμένες ερμηνείες που μένουν. Θα περάσετε πολύ καλά και θα χαμογελάσετε σε αρκετά σημεία με τα παθήματα των ηρώων.
Συντελεστές
Συγγραφέας: Άντον Τσέχωφ
Σκηνοθέτης: Βαλεντίνη Λουρμπά
Μετάφραση: Θίασος Λεπτουργείον
Διασκευή: Θίασος Λεπτουργείον
Παίζουν: Κώστας Κονταράτος, Άννα Κουκουλιάτρα, Ξενοφών Χατζής, Αναστασία Κονταράτου
Εκάτης 11, Πλατεία Κυψέλης
Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00
Γενική είσοδος: 12 ευρώ Φοιτητές & άνεργοι: 8 ευρώ
Διάρκεια: 70 λεπτά