Πως σας ήρθε η ιδέα;
Σ.Μ.: Ο συγγραφέας καταρχήν είναι ένας παρατηρητής, θρασύς πολλές φορές! Το 1994 (μαθητής δημοτικού εγώ ακόμη) είχε συμβεί ένα από τα πιο πολυσυζητημένα εγκλήματα της δεκαετίας, αυτό του Ματθαίου Μονσελά, και θυμάμαι από τότε να έχει εντυπωθεί στο μυαλό μου το όριο που μπορεί να περάσει κάποιος επειδή ένιωσε κάτι, αγάπησε, ερωτεύτηκε, πίστεψε σε κάποιον και πού μπορεί να τον φτάσει, ποιά δικά του όρια μπορεί να ξεπεράσει κάποιος για ένα υποκείμενο πόθου. Οπότε, διατρέχοντας κι εγώ προσωπικά την δική μου ζωή, (ως ανθρώπου αλλά και ως Κοινωνικού Λειτουργού) και τις γκρίζες ζώνες των συναισθημάτων, κράτησα στο πίσω μέρος του μυαλού μου την ιδέα. Όχι να γράψω ένα βιβλίο για αυτό το γεγονός, αλλά να εμπνευστώ από αυτό, ανατέμνοντας τη σκοτεινή πλευρά του έρωτα, της αγάπης, της εξάρτησης από τον σημαντικό Άλλο. Το γεγονός ότι υπάρχουμε μόνο Μέσα από τα Μάτια του Άλλου.
Που γράψατε το βιβλίο σας;
Σ.Μ.: Το βιβλίο ξεκίνησε να παίρνει μορφή μέσα μου πριν από 3 χρόνια. Έπειτα από άλλη μια καλοκαιρινή μου διαμονή στην Κρήτη -όπου εμπνέομαι συνήθως τα βιβλία μου!- γύρισα πίσω στην Νίκαια και ξεκίνησα το γράψιμο στον ιδιωτικό μου χώρο: πίσω από το γραφείο μου, δίπλα στα βιβλία μου, τα βινύλια, παρέα με το ρούμι που αγαπάω!
Πόσο χρόνο σας πήρε η συγγραφή;
Σ.Μ.: Η συγγραφή του βιβλίου διήρκησε 4 μήνες. Βέβαια όποιος γράφει, γνωρίζει ότι το δύσκολο κομμάτι αρχίζει μετά… η διόρθωση, η επιμέλεια, προσθήκες ή αφαιρέσεις, η ματαίωση, η αμφισβήτηση. Ταυτόχρονα όμως η ιστορία είναι εκεί με τον πυρήνα της και τη δική της φωνή πια, έτοιμη να βγει και σαν άνθρωπος οντότητα εξαρτημένη από τον δημιουργό σου ψιθυρίζει: ε! δεν θα μαι ποτέ ολοκληρωμένη!
Πως θα χαρακτηρίζατε το βιβλίο σας με δυο λόγια;
Σ.Μ.: Ακριβώς με τις λέξεις του motto που έχει το βιβλίο:
Η σκοτεινή πλευρά της Αγάπης ξεκινάει από τη σκοτεινή πλευρά της Οικογένειας.
Θέλετε να μας δώσετε μια περιγραφή;
Σ.Μ.: Πρόκειται για την ιστορία μιας σύντομης σχέσης δυο τραυματισμένων ψυχικά ανθρώπων, ενός νέου άνδρα -του Σταύρου- και μιας μεγαλύτερης γυναίκας -της Έλσας- φυλακισμένοι και οι δύο στις οικογενειακές και ταξικές τους συμβάσεις. Καθώς γνωρίζονται, ανάμεσα τους αναπτύσσεται κάτι που ομοιάζει σε Έρωτα αλλά περισσότερο είναι κάτι σαν την προσπάθεια που κάνει ο καθένας τους να προβάλλει πάνω στον άλλον την επιθυμία του: Εκείνος να ταιριάξει στον κόσμο και Εκείνη να καταστρέψει τον δικό της. Ταυτόχρονα ο αναγνώστης θα παρακολουθήσει τους τρόπους που τον παρελθόν του καθένα, η οικογένεια του, η αντίληψη περί συναισθημάτων και εξάρτησης, διαμορφώνουν τον τρόπο που αποζητούμε να οριστούμε από τους άλλους.
Τι αγαπήσατε περισσότερο σε αυτό το βιβλίο;
Σ.Μ.: Τον τρόπο που μεταβαλλόταν η επεξεργασία των πρωταγωνιστών όσο καιρό το έγραφα. Ήθελα να προβάλω κάτι κυνικό, κατακερματισμένο, σαν σχόλιο για τον επιφανειακό τρόπο που πλασάρεται ο έρωτας ως συνθήκη στην εποχή μας. Ευτυχώς όμως κέρδιζε έδαφος η αθωότητα! Αγάπησα τα χρώματα που κουβαλά το βιβλίο, τα μέρη που εκτυλίσσεται. Τον τρόπο που σταδιακά με το πέρας κάθε κεφαλαίου έμενα μονάχα οι δυο τους, σαν να ήταν οι μοναδικοί στον Κόσμο. Η νοερή βόλτα στη βραδινή Αθήνα, η Καστέλα και οι γειτονιές μου. Η Αστική Ποίηση που απέδωσα στην σκηνογραφία του. Αγάπησα τέλος τον τρόπο που κατάφερα να μιλήσω για αυτοβιογραφικά μου θέματα με έναν τρόπο που δεν μπόρεσα ποτέ σε δικούς μου ανθρώπους. Μέσα από τους πρωταγωνιστές.
Ποιος είναι ο πιο αγαπημένος σας ήρωας και γιατί;
Σ.Μ.: Φυσικά και είναι οι 2 κεντρικοί πρωταγωνιστές, ο Σταύρος και η Έλσα. Μόνο που τους θεωρώ Ένα. Με τον τρόπο που ο Αλκιβιάδης στο Συμπόσιο του Πλάτωνα μιλάει για το Ανδρόγυνο ως ένωση που τα ζήτησε όλα από τον Δία και για αυτό τους χώρισε για πάντα.
Τι προσφέρει αυτό το βιβλίο στον αναγνώστη, βιβλιόφιλο ή βιβλιοφάγο;
Σ.Μ.: Δύσκολη ερώτηση! Προσφέρει την ανάμειξη, την «κινηματογραφική» θα έλεγα θέαση μιας ιστορίας που κουβαλά το φορτίο βιωμάτων που όλοι έχουμε ζήσει αλλά δύσκολα έχουμε περιγράψει στον εαυτό μας. Ένα σκοτεινό ταξίδι στον ημιφωτισμένο χωροχρόνο που είναι ο Έρωτας, ο πόθος. Την ανάγνωση μιας ειλικρινούς ιστορίας που μιλάει για συναισθήματα τα οποία πολλοί διαχειρίζονται ως κλισέ αλλά στην πραγματικότητα είναι πιο σύνθετα και μας καθορίζουν. Αντίστοιχα λογοτεχνικά, προσφέρει μια κλιμακούμενη ένταση και μια «βίαιη» ανάγνωση μιας ιστορίας που όσο φεύγουν οι σελίδες οδηγεί τον αναγνώστη-θεατή σε μια απλή αλλά σκληρή αλήθεια.
Ποια είναι η μεγαλύτερη αγωνία σας;
Σ.Μ.: Η επιβίωση και η διατήρηση της Αξιοπρέπειας.
Φοβάστε...
Σ.Μ.: Τους ανθρώπους. Τον τρόπο και την ευκολία που μπορούν να συσπειρωθούν για να καταστρέψουν ή να διατηρήσουν μια συνθήκη άσχημη για συνανθρώπους τους. Τη σιωπή και την απραξία τους. Το ημιτελές και το θράσος που κουβαλάνε πολλοί.
Αγαπάτε...
Σ.Μ.: Τη θάλασσα. Τον μεσημεριανό ύπνο το καλοκαίρι. Τη μουσική. Το βάρος που έχουν μικρά και απλά πράγματα στην καθημερινότητα όπως η τριβή με τη σύντροφό μου, οι ασόβαρες στιγμές με φίλους και το γεγονός ότι παρατηρώντας τα, ζώντας τα, διατηρώ μια συνοχή για αυτόν τον κόσμο. Την -όλο και πιο αδύναμη δυστυχώς θα έλεγα!- αίσθηση πώς μια μέρα όλα τα παραπάνω θα μπορώ να τα βιώνω χωρίς το άγχος ότι κάποιος, κάτι θα τα αφήσει για πάντα όνειρο. Αγαπάω αυτόν τον μικρό μου αγώνα!
Ελπίζετε...
Σ.Μ.: Η ελπίδα είναι μια εκλογίκευση, συνήθως της απραξίας.
Θέλετε...
Σ.Μ.: Αξιοπρέπεια και προσπάθεια από όλους και για όλους.
Ποιοι αναγνώστες θα λατρέψουν αυτό το βιβλίο;
Σ.Μ.: Σίγουρα αυτοί που έχουν εκπαιδευτεί και παιδευτεί στην «άσκηση» της σκοτεινής, και βιωματικής σκέψης απέναντι στα πράγματα. Σίγουρα αυτοί που θέλουν να «ενοχλούνται» από προσεγγίσεις που άλλοι αποφεύγουν ή φοβούνται και σίγουρα όσοι τους αρέσει η λογοτεχνία που αφήνει κάτι «μέσα» τους.
Γιατί πρέπει να το διαβάσουμε;
Σ.Μ.: Γιατί είναι μια ιστορία που δημιουργεί ή θυμίζει οικεία συναισθήματα ακόμη και μέσα στην ακρότητα του. Γιατί διηγείται τον Έρωτα, τις επιλογές, ως μια υπόγεια ολιστική και ψυχαναλυτική διαδικασία. Γιατί παρόλη την ημιφωτισμένη του ατμόσφαιρά στο τέλος καταφέρνει και αφήνει μια έντονη διαπίστωση. Γιατί μιλάει για καθημερινούς ανθρώπους, για μια προσπάθεια που βιώνουμε όλοι αλλά οι περισσότεροι την θέλουν να παρουσιάζεται γκροτέσκα και αναλώσιμη.
Γιατί δεν πρέπει;
Σ.Μ.: Γιατί μπορεί σε κάποιον να μην αρέσει η «ενοχλητική» λογοτεχνία. Γιατί δεν αποζητά ως αναγνώστης όλα τα παραπάνω. Τόσο απλά!
Που/πως μπορούμε να βρούμε το βιβλίο σας;
Σ.Μ.: Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Andy’s Publishers και είναι διαθέσιμο για παραγγελίες από όλα τα κεντρικά και συνοικιακά βιβλιοπωλεία, από το ηλεκτρονικό κατάστημα της Cosmote Books και φυσικά από το κατάστημα των Εκδόσεων Andy’s Publishers στη Σόλωνος 47, στο Κολωνάκι.
Που μπορούμε να βρούμε εσάς;
Σ.Μ.: Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσα από την επίσημη σελίδα μου στο Facebook (Stelios Moiras), και ελπίζω σύντομα σε κάποια παρουσίαση (εκτός κι αν με πετύχετε πιο πρν κάπου στο Κέντρο καθώς ψάχνω για βιβλία ή βινύλια!).
Ποιο χρώμα του ταιριάζει;
Σ.Μ.: Έγραφα το βιβλίο προσπαθώντας συνέχεια να υπάρχει σαν φόντο και σαν ατμόσφαιρα ένα βαθύ μπλε. Ωκεάνιο μπλε.
Ποια μουσική;
Σ.Μ.: Όπως και στο προηγούμενο μυθιστόρημα μου, ΤΟ ΠΑΓΟΠΟΙΕΙΟ (στο οποίο πριν από κάθε κεφάλαιο περιέχεται μια λίστα από κομμάτια για «χαλί» ανάγνωσης), έτσι και στο ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΗΣ, το soundtrack έπαιξε και παίζει κεντρικό ρόλο για τον γράφοντα και την ατμόσφαιρα του βιβλίου. Θα πρότεινα ο αναγνώστης να δοκιμάσει σαν ηχητική υπόκρουση κομμάτια όπως το I’m on Fire του Bruce Springsteen, το Nightcall του Kavinsky, Nightdrive από τους Still Corners και για το τελευταίο κεφάλαιο οπωσδήποτε τη μουσική από την ταινία «Ένας Χωρισμός» του Ασχάρ Φαραντι.
Ποιο άρωμα;
Σ.Μ.: Αυτό της θάλασσας το βράδυ, όταν φυσάει ελαφρά και του σώματος μετά τον έρωτα.
Ποιο συναίσθημα;
Σ.Μ.: Νοσταλγία για κάτι που δεν έχει συμβεί ακόμη.
Αν δεν ήταν βιβλίο, τι θα μπορούσε να είναι;
Σ.Μ.: Σίγουρα ταινία. Αλλά από Ευρωπαίο σκηνοθέτη!
Αν δεν ήσασταν συγγραφέας τι θα μπορούσατε να είστε;
Σ.Μ.: Μουσικός, συγκεκριμένα drummer.
Ποιον συγγραφέα διαβάζετε ανελλιπώς;
Σ.Μ.: Πειράζει να πω παραπάνω από έναν; Aλμπέρ Καμύ, Μισέλ Ουελμπέκ, Ζοζέ Σαραμάγκου.
Σας έχει επηρεάσει άλλος συγγραφέας στον τρόπο που γράφετε ή σκέφτεστε ή ζείτε; Ποιος/ποιο βιβλίο;
Σ.Μ.: Όλοι οι προαναφερθέντες συγγραφείς, ο Τζών Φόουλς και ο Τάσος Λειβαδίτης.
Βιβλία όπως:
Αμπερ Καμύ-Ο Επαναστατημένος Άνθρωπος
Μισέλ Ουελμπεκ-Τα Στοιχειώδη Σωματίδια
Ζοζε Σαραμαγκου-Περί Τυφλότητας και
Τ. Λειβαδίτης-Μικρό Βιβλίο για μεγάλα Όνειρα
Τζων Φόουλς-Ο Συλλέκτης
Οι ήρωές σας μπορούν να σας κατευθύνουν ή εσείς και μόνο ορίζετε την συνέχεια και τις τύχες τους;
Σ.Μ.: Μέχρι να σχηματιστούν φαντασιακά με κάνουν ό,τι θέλουν! Σε ότι αφορά όμως τις τύχες τους και τις επιλογές τους, το νόημα και τα ίχνη που θα αφήσουν πίσω τους, δυστυχώς για αυτούς και για τον αναγνώστη που ταυτίζεται, έχω τον τελικό λόγο.
Τι χρειάζεται κάποιος για να γράψει; Φαντασία ή εμπειρία;
Σ.Μ.: Ενσυναίσθηση για τον κόσμο γύρω του, την απόφαση να αναμετρηθεί με τον εαυτό του και την ματαιοδοξία του, την πεποίθηση πως υπάρχει ο κόσμος όπως τον βλέπουμε και ο κόσμος όπως στ’ αλήθεια είναι. Από κει και πέρα χρειάζεται Πειθαρχία, διάβασμα, να βρει τις επιρροές του και να πειραματιστεί με φόρμες, τρόπους έκφρασης. Τέλος πρέπει να έρθει αντιμέτωπος με μια πιθανότητα: Να μην αρέσει αυτό που γράφει στους άλλους!
Τι καθορίζει την επιτυχία σε ένα βιβλίο;
Σ.Μ.: Υποθέτω ότι εννοείτε αφού αυτό εκδοθεί. Θα είμαι κυνικός σε αυτό, αφού βιώνω την προσπάθεια στην εποχή μας και σε αυτή τη χώρα. Η επιτυχία μπορεί να καθοριστεί μέσα από την προβολή σε ένα μεγάλο ποσοστό. Η εποχή των Beatniks και του ρομαντικού underground έχει παρέλθει. Τα πάντα είναι virtual, promotional. Άρα η προώθηση-διαφήμιση συντελεί στην επιτυχία είτε το βιβλίο είναι καλό, είτε κακό. Το τελευταίο αφορά την υστεροφημία του και την απόκτηση κοινού. Όχι την επικοινώνηση του βιβλίου.
Τι την αποτυχία;
Σ.Μ.: Στην αποτυχία του εμπορικά θα συντελέσει η έλλειψη όλων των παραπάνω μέσων. Στην αποτυχία του καλλιτεχνικά θα συντελέσει μόνο η άποψη του αναγνώστη, του κοινού.
Η βιβλιοφαγία είναι/μπορεί να γίνει κατάχρηση;
Σ.Μ.: Σας απαντώ λέγοντας πως τέχνη και καταχρήσεις είναι συγκοινωνούντα δοχεία!
Με απίθανα κιόλας αποτελέσματα…
Ποιον τίτλο βάζετε στο βιβλίο της ζωής σας;
Σ.Μ.: Splitting. Που θα ναι και ο τίτλος του επόμενου βιβλίου μου!
Ήταν το ερωτηματολόγιο Ριντ Φερστ για τα νέα βιβλία.
Ή αλλιώς, όχι μόνο το ερωτηματολόγιο του Προυστ.
Διανέμεται αποκλειστικά από το koukidaki.
Αν σας άρεσε, δείτε περισσότερες απαντήσεις επιλέγοντας την ετικέτα Ριντ Φερστ
Αν είστε συγγραφέας και θέλετε να απαντήσετε στο ερωτηματολόγιο ακολουθείστε τον σύνδεσμο
¤
Δείτε και αυτό:
Διαβάζοντας το μυθιστόρημα...
¤
Δείτε και αυτό:
Διαβάζοντας το μυθιστόρημα...
Κερδίστε το!
Ο Στέλιος Μοίρας προσφέρει το μυθιστόρημά του σε έναν τυχερό αναγνώστη. Για να συμμετέχετε στην κλήρωση ή/και να στείλετε το μήνυμά σας στον συγγραφέα κλικάρετε το παρακάτω k και συμπληρώστε τη φόρμα. Παρακαλώ, σημειώστε τα ακόλουθα:
Διαβάστε τους όρους και άλλες πληροφορίες για τις κληρώσεις εδώ. Η κλήρωση θα γίνει στις 16 Σεπτέμβρη 2015 και το βιβλίο θα αποσταλεί ταχυδρομικά.
k
Καλή τύχη!
Διαβάστε τους όρους και άλλες πληροφορίες για τις κληρώσεις εδώ. Η κλήρωση θα γίνει στις 16 Σεπτέμβρη 2015 και το βιβλίο θα αποσταλεί ταχυδρομικά.
k
Καλή τύχη!
Όλα ξεκινούν από μια συνάντηση.
Αυτή που δεν έγινε ακόμη, αυτή που υπάρχει σαν απαρχή μέσα στο μυαλό. Η ιστορία τρέχει μέσα στον καθένα πριν ακόμη ξεκινήσει. Μας βρίσκει σχεδόν έτοιμους τη στιγμή που τα μάτια συναντιούνται. Και μετά ξεκινά προς το σκοτάδι της.
Κάπου στο Πέραμα, ένας νέος άνδρας, πρόωρα κουρασμένος και απόκοσμος θα συναντήσει την Έλσα. Ο Σταύρος προσπαθεί να φέρει τον εαυτό του στα μέτρα του κόσμου κι εκείνη προσπαθεί να καταστρέψει τον δικό της.
H ιστορία του Σταύρου και της Έλσας δεν διηγείται την πορεία μιας σχέσης. Κάθε άλλο. Ξεδιπλώνει την ιστορία μιας σχάσης που ξεκινά από την ορμή της επιθυμίας -ή της ψευδαίσθησης της- διατρέχοντας όλη την αποδόμηση του εαυτού για χάρη μιας μεγαλύτερης: να φτιάξουμε έναν δικό μας μικρόκοσμο ή να καταστρέψουμε των άλλων.
Ο συγγραφέας
Ο Στέλιος Μοίρας γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Κερατσίνι. Σπούδασε Κοινωνική Εργασία και εργάζεται ως Κοινωνικός Λειτουργός στο χώρο της ψυχικής υγείας. Το 2012 εκδόθηκε το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο "Το παγοποιείο". Έχει κυκλοφορήσει δύο ποιητικές συλλογές ("Rogamar", 2013 και "Sombras X", 2014) ενώ από το 2009 είναι ο drummer του συγκροτήματος gnu.
Δείτε κι αυτό:
Μέσα από τα μάτια της
Δείτε κι αυτό:
Μέσα από τα μάτια της