...Κι επειδή σας είχα ζαλίσει πέρυσι, κατά το πρώτο έτος των παραστάσεων, σκέφτομαι να περιοριστώ στα απαραίτητα χωρίς να είμαι σε θέση να σας το υποσχεθώ κιόλας. Από τη μια ο Κωνσταντίνος Καβάφης είναι δημοφιλής σε όλους, ώστε να μπορέσω να αποφύγω τα ψυχρά βιογραφικά, αλλά από την άλλη... Αφ' ενός σκέφτομαι ότι δε χρειάζεται να ξαναγράψω την πασίγνωστη ποίησή του ενώ αφετέρου γνωρίζω από πρώτο χέρι πως το έργο του δημιουργού με προκαλεί. Τέλος, ξαναφέρνω στο νου τα μικροσωματίδια συναισθηματικής φόρτισης που αιωρούνται όλη την ώρα πάνω από τα κεφάλια των θεατών του Studio Κυψέλης όπου παίζεται η παράσταση και... -πραγματικά τώρα, περιμένετε να περιοριστώ σε δέκα αράδες;
Κατά την πρώτη επαφή μου με την ερωτική ελεγεία είχα αναπτύξει την ιστορία του ημερολογίου πάνω στην οποία βασίστηκε η παράσταση, είχα αναφερθεί στη ζωή του Αλεξανδρινού ποιητή και άλλες τέτοιες σχετικές πληροφορίες (δείτε την σχετική ανάρτηση εδώ) για να καταλήξω ότι πρόκειται για ένα θεατρικό δραματοποιημένο έργο που βασίστηκε σε απόλυτα εξακριβωμένες πληροφορίες για τη ζωή του Καβάφη και μια αντανάκλαση του συναισθηματικού του κόσμου, της ψυχοσύνθεσής του, των σκέψεων και των προβληματισμών του ενώ παράλληλα περιλαμβάνονται έργα του και αναφέρονται τα πάθη, οι εθισμοί του... και να συμπτύξω τελικά όλη τη περιγραφή σε τρεις λέξεις: Ο Καβάφης ολόκληρος.
Αυτά που δεν είχα πει τότε, αλλά δοθείσης της ευκαιρίας γράφω εδώ, είναι ότι η ατμόσφαιρα αυτού του έργου και η συναισθηματική του φόρτιση δεν οφείλεται σε δεκάδες συνδυασμούς φώτων ή σε πομπώδη εφέ. Ούτε σε δραματικές κορυφώσεις. Ούτε στα άψυχα στολίδια των σκηνικών του... Τίποτα περιττό ή χάριν θεάματος.
Στα σκηνικά της Δέσποινας Βολίδη που με έναν μαγικό τρόπο αναδεικνύουν όλες τις τοποθεσίες του έργου και που, χωρίς να χρειάζεται να αλλάξει κάτι στη σκηνή, μας μεταφέρουν από το σπίτι του ποιητή, στην αποβάθρα του τραίνου, στην περιπλάνησή του στους δρόμους και σε όλες τις πόλεις που έζησε, έγραψε, αγάπησε... Στην ομίχλη και τη μελαγχολική βροχή συναντάται η καταθλιπτική προσωπικότητα του καλλιτέχνη -γιατί όλοι οι καλλιτέχνες τρέφουν την καταθλιπτική πλευρά τους ή την ισορροπούν με τα έργα τους, και στην φορτισμένη, σιγοτρεμάμενη φωνή του Νίκου Βερλέκη ζωνταντέυει κάτι από την ψυχή του. Στο απίστευτο κείμενο του έργου (συλλογική δουλειά των Millas, Ανδρέα Αγγελάκη, Γιώργου Λιβανού και Γιώργου Χριστοδούλου) κρύβεται όλη η ζωή του ποιητή και κάθε σημαντική για εκείνον στιγμή ή συνάντηση, όπως και τα πιο σημαντικά -ταυτόχρονα γνωστά- έργα του. Στις νότες του πιάνου από την Νίκη Γκουντούμη. Στην σκηνοθεσία του Γιώργου Λιβανού που αφήνει τον Καβάφη να αναπνεύσει ελεύθερος, του δίνει ολόκληρο το βήμα επιτρέποντάς του να λάμψει περισσότερο και πάνω από κάθε συντελεστή. Στην ομάδα όλων των συντελεστών που αφιερώθηκαν στον κοινό σκοπό.
Κατά την πρώτη επαφή μου με την ερωτική ελεγεία είχα αναπτύξει την ιστορία του ημερολογίου πάνω στην οποία βασίστηκε η παράσταση, είχα αναφερθεί στη ζωή του Αλεξανδρινού ποιητή και άλλες τέτοιες σχετικές πληροφορίες (δείτε την σχετική ανάρτηση εδώ) για να καταλήξω ότι πρόκειται για ένα θεατρικό δραματοποιημένο έργο που βασίστηκε σε απόλυτα εξακριβωμένες πληροφορίες για τη ζωή του Καβάφη και μια αντανάκλαση του συναισθηματικού του κόσμου, της ψυχοσύνθεσής του, των σκέψεων και των προβληματισμών του ενώ παράλληλα περιλαμβάνονται έργα του και αναφέρονται τα πάθη, οι εθισμοί του... και να συμπτύξω τελικά όλη τη περιγραφή σε τρεις λέξεις: Ο Καβάφης ολόκληρος.
Αυτά που δεν είχα πει τότε, αλλά δοθείσης της ευκαιρίας γράφω εδώ, είναι ότι η ατμόσφαιρα αυτού του έργου και η συναισθηματική του φόρτιση δεν οφείλεται σε δεκάδες συνδυασμούς φώτων ή σε πομπώδη εφέ. Ούτε σε δραματικές κορυφώσεις. Ούτε στα άψυχα στολίδια των σκηνικών του... Τίποτα περιττό ή χάριν θεάματος.
Συμπερασματικά, οι θεατές φορτίζονται συναισθηματικά, γεμίζουν με εικόνες από τη ζωή του δημιουργού και ξαναθυμούνται ή συναντώνται με πολλά έργα του. Αλλά, πάνω από όλα, πλησιάζουν τον Καβάφη και αγαπούν τους στίχους του, απόδειξη ότι ο σκοπός επετεύχθη.
Η παράσταση παίχτηκε την άνοιξη που μας πέρασε στο Studio Κυψέλης και το φθινόπωρο στο θέατρο Βεργίνα της Θεσσαλονίκης σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία, προσέλευση και πολύ καλές κριτικές. Επέστρεψε στο Studio Κυψέλης όπου μπορείτε να τη δείτε, ή να την ξαναδείτε, με την προσθήκη ενός ηθοποιού στο έργο -στο ρόλο του Πεσσόα- τον οποίο ερμηνεύει ο ίδιος ο Γιώργος Λιβανός.
Η παράσταση παίχτηκε την άνοιξη που μας πέρασε στο Studio Κυψέλης και το φθινόπωρο στο θέατρο Βεργίνα της Θεσσαλονίκης σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία, προσέλευση και πολύ καλές κριτικές. Επέστρεψε στο Studio Κυψέλης όπου μπορείτε να τη δείτε, ή να την ξαναδείτε, με την προσθήκη ενός ηθοποιού στο έργο -στο ρόλο του Πεσσόα- τον οποίο ερμηνεύει ο ίδιος ο Γιώργος Λιβανός.
Συντελούν
Συγγραφείς: Millas, Ανδρέας Αγγελάκης, Γιώργος Λιβανός, Γιώργος Χριστοδούλου
Σκηνοθεσία-Φωτισμοί: Γιώργος Λιβανός
Σύμβουλος: Μαριάννα Τόλη
Σκηνικά-Κοστούμια: Δέσποινα Βολίδη
Κινησιολογία-Χορογραφίες: Σίμωνας Πάτροκλος
Δραματουργικός σύμβουλος: Γιάννης Ζέρβας
Επιμέλεια μουσικής-ζωντανή συνοδεία: Νίκη Γκουντούμη
Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Αλμάλης
Συνθέτης τραγουδιού: Σάκης Τσιλίκης
Τραγούδι: Έλενα Μιχαλάκη
Παίζουν: Νίκος Βερλέκης, Ελευθερία Ρήγου, Βίβιαν Βαλσάμη, Νίκος Χαλατζίδης, Κωνσταντίνος Μούτσης, Έλενα Μιχαλάκη και στο ρόλο του Φερνάντο Πεσσόα ο Γιώργος Λιβανός.
Στο Studio Κυψέλης, Σπετσοπούλας 9 & Κυψέλης, 2108819571
Σημειώστε
Μη φύγετε χωρίς το πρόγραμμα! Ένα βιβλίο που περιλαμβάνει όλο το έργο, βιογραφικά, κριτικές, σημειώσεις των συντελεστών μαζί με πλούσιο φωτογραφικό υλικό και αφίσες σε μια καλαίσθητη έκδοση όπως έχουμε συνηθίσει άλλωστε στις παραγωγές του Studio Κυψέλης.
Δείτε εδώ για το Καβάφης Επέστρεφε - Πρώτος χρόνος