Του Τ. Μπέρνχαρντ σε μετάφραση Αλέξανδρου Ίσαρη και για 6 συλλεκτικές παραστάσεις, αυτόν τον Οκτώβριο.
Στο βιβλίο του Τόμας Μπέρνχαρντ...
Μια απλή υπόθεση. Οι σκέψεις ενός μεσήλικα.
Ένας σαρανταοκτάχρονος προσπαθεί αλλά δε μπορεί να ενταχθεί στις κοινωνικοπολιτικές και πολιτισμικές συμβάσεις της κοινωνίας του. Γεννήθηκε για να υπηρετεί το πνεύμα και ενοχλείται από την καθημερινότητα των άλλων ανθρώπων και τα ενδιαφέροντά τους ενώ δεν επιθυμεί να συμβιώνει με κανέναν. Μόνο που αντιλαμβάνεται ότι δε μπορεί χωρίς ανθρώπους, όπως και ότι έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που έγραψε κάτι. Αρχίζει να αμφιβάλλει για τον εαυτό του -ή μήπως όχι;-, για την επιστήμη του -είναι δυνατόν;-, για τη ζωή -γίνεται; Ζει μια ισόβια δυστυχία που ο ίδιος έχει επιβάλει σε εκείνον. Την κατάρα του σκεπτόμενου ανθρώπου και την αμέριστη αγάπη του για το έργο του Τόμας Μπέρνχαρντ.
Μια απλή υπόθεση. Οι σκέψεις ενός μεσήλικα.
Ένας σαρανταοκτάχρονος προσπαθεί αλλά δε μπορεί να ενταχθεί στις κοινωνικοπολιτικές και πολιτισμικές συμβάσεις της κοινωνίας του. Γεννήθηκε για να υπηρετεί το πνεύμα και ενοχλείται από την καθημερινότητα των άλλων ανθρώπων και τα ενδιαφέροντά τους ενώ δεν επιθυμεί να συμβιώνει με κανέναν. Μόνο που αντιλαμβάνεται ότι δε μπορεί χωρίς ανθρώπους, όπως και ότι έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που έγραψε κάτι. Αρχίζει να αμφιβάλλει για τον εαυτό του -ή μήπως όχι;-, για την επιστήμη του -είναι δυνατόν;-, για τη ζωή -γίνεται; Ζει μια ισόβια δυστυχία που ο ίδιος έχει επιβάλει σε εκείνον. Την κατάρα του σκεπτόμενου ανθρώπου και την αμέριστη αγάπη του για το έργο του Τόμας Μπέρνχαρντ.
Στην παράσταση...
Ο Πέρης Μιχαηλίδης, αξιότατος στις απαιτήσεις και λεπτές ισορροπίες ενός ρόλου που αφορά έναν ψυχικά διαταραγμένο άνθρωπο. Αισθαντική η παρουσία του στο χώρο, λιτός και απέριττος σκηνικά αλλά και εκφραστικά, μας ταξίδεψε στο μυαλό του Αυστριακού συγγραφέα με το κατάλληλο χιούμορ, την τραγικότητα, την περιπαιχτική προσέγγιση και την ειρωνεία όπου επιβαλλόταν και στο σωστό μέτρο. Χωρίς άσκοπες υπερβολές και δραματοποιήσεις χάριν θεάματος. Με κείμενο που έμεινε στην ουσία και με διάρκεια τόση ώστε ο θεατής να φύγει γεμάτος από την ενέργεια του μονολόγου και πριν ξεκινήσει η όποια κούραση. Έκλεισε με τέτοιο τρόπο και χρόνο που επέτρεψε χώρο μόνο στις θετικές εντυπώσεις χωρίς να κάνει πουθενά κοιλιά. Στο δε, λόγο ακούσαμε ακόμα και τις επαναλήψεις των κειμένων του συγγραφέα που, λειτουργώντας αντισυμβατικά, αρέσκονταν στους μηρυκασμούς λέξεων και φράσεων προκειμένου να αποδώσει τους προβληματικούς, ψυχαναγκαστικούς του ήρωες. Επίσης, γοητευτήκαμε από το κλασικό μουσικό χαλί της παράστασης, όπου ένα πιάνο αναλάμβανε να στείλει τις δικές του δονήσεις στο χώρο, άψογα ταιριαστό με την αισθητική του Μπέρνχαρντ που έδινε στα έργα του στοιχεία κλασικής μουσικής. Ο Πέρης Μιχαηλίδης, κρατώντας ψηλά τον πήχη, άνετος και φυσικός -και δεν είναι τόσο εύκολο να το πετύχει κανείς αυτό- εξέφρασε άριστα τα φιλοσοφικά νοήματα με το σώμα και το λόγο, γέμισε την σκηνή με την παρουσία του και την αίθουσα με την χροιά της φωνής του.
Με δυο λόγια...
Ένας φιλοσοφικός μονόλογος έντονα αυτοβιογραφικός με χιουμοριστική τραγικότητα, κι
ένας διαλογισμός πάνω στην ύπαρξη και το θάνατο. Μια ουσιαστική εξομολόγηση και μια συνεχής
προσπάθεια επανάστασης ενός ήρωα που συγκρούεται μ' έναν κόσμο που μισεί και αγαπά ταυτόχρονα.
Συντελεστές:
Μετάφραση: Αλέξανδρος Ίσαρης
Σκηνοθετική επιμέλεια: Μαρία Γίτσα
Video –φωτογράφιση: Νικόλας Σταυρόπουλος
Συνεργάστηκε η Αγγελική Γκαλμπένη
Ερμηνεύει ο Πέρης Μιχαηλίδης
Τα πεζογραφήματα και τα θεατρικά έργα του Τόμας Μπέρνχαρντ, είναι ιστορίες αρρώστων που
κινούνται στα όρια της τρέλας και της αυτοκαταστροφής, καθώς πορεύονται προς το θάνατο. Η ζωή
είναι θανατηφόρα αρρώστια και συνεπώς δεν έχει νόημα, ούτε ελπίδα. Είναι τραγική, όπως ταυτόχρονα είναι και γελοία. Όποιος το συνειδητοποιεί αυτό, νιώθει διπλά μόνος: από τη μία είναι αποκλεισμένος από την υποκριτική, αξιολύπητη κοινωνία, που ενδιαφέρεται μόνο για το κέρδος και την εξουσία κι από την άλλη είναι εγκλωβισμένος στο εγώ του, που δεν είναι σε θέση να του δώσει καμίαν απάντηση. Οι ήρωες του Μπέρνχαρντ απαιτούν την τελειότητα, γι’ αυτό και είναι εκ των προτέρων καταδικασμένοι να αποτύχουν.
INFO
"Μπετόν" του Τόμας Μπέρνχαρντ
Ημερομηνίες παραστάσεων: 8, 9, 15,16, 22, 23 Οκτωβρίου 2014
Ώρα: 21.00
Διάρκεια: 55 λεπτά
Ρωτήστε τις ειδικές τιμές για φοιτητές και ανέργους!
Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού ΒΕΤΟΝ7: Πύδνας 7, (Μετρό Κεραμεικός) Βοτανικός
Τηλέφωνο: 210-7512625
Τα πλάγια γράμματα είναι αποσπάσματα από το δελτίο τύπου.
Η φωτογραφία του Πέρη Μιχαηλίδη είναι του Νικόλα Σταυρόπουλου. Οι υπόλοιπες εικόνες της ανάρτησης προέρχονται από το τρέιλερ.
Η φωτογραφία του Πέρη Μιχαηλίδη είναι του Νικόλα Σταυρόπουλου. Οι υπόλοιπες εικόνες της ανάρτησης προέρχονται από το τρέιλερ.