Λογοτεχνία σε 140 χαρακτήρες
Σε μια εποχή διαδικτυακής κυριαρχίας που ο άνθρωπος είδε την επικοινωνία και την ενημέρωσή του να αλλάζουν σφόδρα μέσα σε ελάχιστα χρόνια και να εισβάλλουν στην καθημερινότητά του ηλεκτρονικές συσκευές σε αντικατάσταση των γραπτών γραμμάτων προς συγγενείς και φίλους που ζουν μακριά, των τηλεφωνικών καταλόγων και της ατζέντας που φιλοξενούσε τα νούμερα των τηλεφωνικών επαφών, των μπλοκ και τετραδίων όπου φυλάσσονταν οι κάθε λογής σημειώσεις, των έντυπων βιβλίων, εφημερίδων, περιοδικών... Σε μια εποχή ηλεκτρονικής επαφής με τον κόσμο, όπου ο καθένας έχει φωνή προς χιλιάδες αποδέκτες σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης και λογαριασμούς σε σελίδες κοινωνικού ενδιαφέροντος, κανένας δε μπορεί να μείνει πραγματικά αμέτοχος.
Στην συλλογή που ακολουθεί θα μπορέσετε να διαβάσετε τις μικρές ιστορίες που γράφτηκαν στο tweeter. Mικρές επειδή ο μέγιστος επιτρεπτός αριθμός χαρακτήρων έχει ορισθεί το 140 -έτσι απλά- για να επιτευχθεί μια αναγκαστική ηλεκτρονική οικονομία όγκου που θα εξασφαλίσει μεγαλύτερη ταχύτητα στις αλληλεπιδράσεις και περισσότερους χρήστες στην ίδια πλατφόρμα. Από την άλλη όμως...
Στον αντίποδα της πεζογραφίας των τετρακοσίων πυκνογραμμένων σελίδων υπήρχαν πάντα οι στίχοι των Χαϊκού -εξ ορισμού διαβάζεται με μια ανάσα ενώ υπάρχει και όριο συλλαβών- όπως και των Κρητικών μαντινάδων, αν μιλάμε περί ποίησης, αλλά και πάρα πολλές κλασικές μικρές ιστορίες που διαρκούν πέντε αράδες όλες κι όλες.
Ο Άντον Τσέχοφ έλεγε ότι «η συντομία είναι η αδερφή του ταλέντου» αποδεικνύοντάς το παράλληλα με δικά του σύντομα έργα. Στο ίδιο μοτίβο γνωρίζουμε πάρα πολλά μικρής έκτασης πεζά από τους Φραντς Κάφκα, Αντρέα Καμιλέρι, Μπέρτολτ Μπρεχτ, Τζων Ίρβινγκ, Φ. Σκοτ Φιτζέραλντ, Βόλφγκανγκ Μπόρχερτ, Αμβρόσιος Μπηρς, Αδερφοί Γκριμ, Σλάβομιρ Μρόζεκ, Πάουλο Κοέλο, Γούντι Άλεν, Πατρίτσια Χάισμιθ, Άννα Γκαβάλντα, Χόρχε Λούις Μπόρχες, Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ, Χαρούκι Μαρουκάμι, Όσκαρ Ουάιλντ, Λεονάρντο ντα Βίντσι, Σλάβομιρ Μρόζεκ και πολλών πολλών άλλων, που σημαίνει ότι δε θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε ότι στις μικρές ιστορίες οδηγηθήκαμε από μια δυστοπία -τη λες και παραξενιά- του διαδικτύου.
Κι επειδή πάντα μας αρέσουν τα πράγματα που κοιτάνε μπροστά, παρακάτω θα βρεις μια συλλογή με 371 μικροδιηγήματα -έτσι ονομάστηκαν από τους εκδότες-, δηλαδή ιστορίες των 140 χαρακτήρων.
_Ιστορίες μιας ανάσας
(από τον πρόλογο του βιβλίου)
Ένας κλασικός ορισμός του διηγήματος είναι ότι πρόκειται για ιστορία μερικών χιλιάδων λέξεων που μπορεί να διαβαστεί σε μία δόση. Περιορίζοντας ακόμα περισσότερο την έκταση, ας μιλήσουμε για ιστορίες που μπορούν να διαβαστούν με μια ανάσα.
Ο μεγάλος Ernest Hemingway, άλλωστε, το έκανε πράξη γράφοντας την πιο μικρή δραματική ιστορία με τη χρήση έξι μόλις λέξεων: "For sale: baby shoes, never worn". Κι αυτό δεκαετίες πριν το Facebook και το Twitter καταφέρουν να επηρεάσουν τον γραπτό τρόπο έκφρασης.
Το ανοικτό ερώτημα που τέθηκε από την ψηφιακή βιβλιοθήκη OPENBOOK ήταν εάν μπορεί η λογοτεχνία να λειτουργήσει στο ασφυκτικό πλαίσιο της πολύ μικρής φόρμας των αναρτήσεων στα κοινωνικά δίκτυα. Από τις εκατοντάδες συμμετοχές που υποβλήθηκαν, επελέγησαν 371 μικροδιηγήματα για να δώσουν την απάντηση.
Καταξιωμένοι συγγραφείς, πολυπράγμονες bloggers, εθισμένοι των status updates & των tweets, αλλά και πρωτόπειροι γραφείς τόλμησαν να στριμώξουν την έμπνευση, την πλοκή και τις ιδέες τους σε 140 χαρακτήρες.
Ευχαριστίες θερμές σε όλους τους συμμετέχοντες, με μια παράφραση της ρήσης του Μπρετόν: Το διαδίκτυο είναι η απάντηση, όποια κι αν είναι η ερώτηση.
Σταυρώνω τα δάχτυλα. Μακάρι η συλλογή να προσφέρει αναγνωστική απόλαυση.
Είναι ένα πείραμα που κρύβει πολύ αγωνία για το αποτέλεσμα.
_γ.φ.
Σχεδιασμός, εικονογράφηση εξωφύλλου:
Στέλιος Καλογεράκης
Επιμέλεια έκδοσης:
Γιάννης Φαρσάρης
Ανοικτή έκδοση της ψηφιακής βιβλιοθήκης OPENBOOK
Download and read: k
Η διανομή του ψηφιακού βιβλίου γίνεται με άδεια Creative Commons