Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης * Οι τρεις πίνακες * Η φυγή των τεσσάρων * Από τις στάχτες της Καντάνου * Σαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ * 4ος όροφος ** Αληθινή ιστορία: Το ανυπεράσπιστο αγόρι ** Διηγήματα: Αγόρια και κορίτσια * Pelota * Backpack: Ιστορίες χίμαιρες ** Διάφορα άλλα: Έξι τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής * Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Για παιδιά: Η περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη * Ρόνι ο Σαλιγκαρόνης

Η Σωτηρία Περβανά "Στην άκρη του νήματος"

Το ερωτηματολόγιο Ριντ Φερστ για τα νέα βιβλία.
Ή αλλιώς, όχι μόνο το ερωτηματολόγιο του Προυστ.
Πως σας ήρθε η ιδέα;
Σ.Π.: Από ένα παραμύθι το οποίο και μου το διηγήθηκε μια φίλη, αυτό χρησιμοποιήθηκε και ως πρόλογος του βιβλίου και όλη η ιστορία και πλοκή του βιβλίου στήθηκε πάνω στο παραμύθι αυτό…

Που γράψατε το βιβλίο σας;
Σ.Π.: Δίπλα στο τζάκι που σιγοψιθύριζε τα αποκαΐδια του, κρατώντας μου συντροφιά όσο έγραφα.

Πόσο χρόνο σας πήρε η συγγραφή;
Σ.Π.: Περίπου ένα χρόνο.

Πως θα χαρακτηρίζατε το βιβλίο σας με δυο λόγια;
Σ.Π.: Ένα ανθρωποκεντρικό ψυχογράφημα.

Θέλετε να μας δώσετε μια περιγραφή;
Σ.Π.: Τρεις ηρωίδες… οι ζωές τους συνυφασμένες άρρηκτα ως και το τέλος της ζωής τους. Η κεντρική ηρωίδα μου η Ιζαμπέλ εγκαταλείπεται για κάποιο λόγο από την μητέρα της στα χέρια της θείας της Φαίδρας να την μεγαλώσει, η οποία την μισεί βαθιά και ακατάπαυστα, το γιατί η μητέρα την εγκαταλείπει και η θεία την μισεί, αποκαλύπτονται όλα σχεδόν σε κάθε σελίδα του βιβλίου. Ο έρωτας για την Ιζαμπέλ ενδύεται και πάλι την εγκατάλειψη και τότε όλα ανατρέπονται, το θύμα γίνεται θύτης. Οι Θεοί που κυοφορούνται εντός της γίνονται Δαίμονες και οι ασκοί του Αιόλου ανοίγουν… ένας γάμος καταντά φυλακή και ένας σύζυγος δυνάστης. Ο Κωνσταντίνος Ραζής είναι το πρόσωπο που θα περιπλέξει κι άλλο την ιστορία. Μια γυναίκα εγκλωβισμένη ανάμεσα σε δυο άλλες γυναίκες που της έχουν στερήσει την παιδικότητα, ανάμεσα σε δυο ισχυρούς άντρες που την διεκδικούν σθεναρά. Ένας φόνος επιθυμία όλων. Ποιος θα καταφέρει να επιβιώσει; Πόσο εύκολο είναι τελικά να φτάσει κανείς αλώβητος Στην ΑΚΡΗ ΤΟΥ ΝΗΜΑΤΟΣ;

Τι αγαπήσατε περισσότερο σε αυτό το βιβλίο;
Σ.Π.: Την διήθηση τόσο στην προσωπικότητα των χαρακτήρων όσο και στο συναίσθημα. Το βιβλίο δεν φωτογραφίζει τους ήρωες απλώς με μια επιδερμική αναφορά στην εσωτερικότητα τους αφήνοντας απορίες στον αναγνώστη ή δημιουργώντας του ένα αίσθημα κατάπληξης σε κάθε ανατροπή, δίνεται η ευκαιρία στον αναγνώστη να κατανοήσει σε βάθος κάθε εξέλιξη, κάθε επιλογή και κάθε απόφαση των ηρώων, ώστε στο τέλος του βιβλίου κανένα κατάλοιπο εμπάθειας δεν απομένει για κανέναν ήρωα. Τα πάντα μοιάζουν απόλυτα επιτρεπτά κι ακόμη και οι ανατροπές μοιάζουν δικαιολογημένες.

Ποιος είναι ο πιο αγαπημένος σας ήρωας και γιατί;
Σ.Π.: Η Ιζαμπέλ ήταν εκείνη που επιλέχτηκε όχι τυχαία ως κεντρική ηρωίδα, ένα πλάσμα εύθραυστο, σιωπηλό, προικισμένο και χαρισματικό που μετουσιώνεται σε μια γυναίκα μυστηριακή, σκοτεινή και «ανερμήνευτη». Αυτή είναι η γοητεία της, κανείς δεν μπορεί να την αποσαφηνίσει με βεβαιότητα. Ένας χαρακτήρας μη συμβατός και συνηθισμένος με όσους ίσως έχουμε συνηθίσει να συναναστρεφόμαστε στην καθημερινότητα μας, δομημένη με υλικά ετερόκλητα που ευνοούν τις ανατροπές…

Τι προσφέρει αυτό το βιβλίο στον αναγνώστη, βιβλιόφιλο ή βιβλιοφάγο;
Σ.Π.: Κανένας δημιουργός δεν είναι σε θέση εκ των προτέρων να μπορεί να ξέρει αν πράγματι το έργο του «προσφέρει» έστω και κάτι ελάχιστο. Θα χαρακτηριζόμουν ίσως υπερφίαλα αυτάρεσκη αν δήλωνα πως ήδη είμαι σε θέση ισχύος ώστε να προσφέρω. Η έννοια της προσφοράς για 'μένα είναι ύψιστης βαρύτητας και χρειάζεται χρόνος για να επιβεβαιωθεί.

Ποια είναι η μεγαλύτερη αγωνία σας;
Σ.Π.: Αν θα είμαι επαρκής απέναντι στις προσδοκίες των παιδιών μου.

Φοβάστε...
Σ.Π.: Την ανημποριά, με την έννοια της μετάθεσης του βάρους μου σε κάποιον άλλον άνθρωπο.

Αγαπάτε...
Σ.Π.: Αγαπάω την δημιουργία, τους ανθρώπους, την ζωή, τον έρωτα, την πολυπλοκότητα, την εμβάθυνση, το χαμόγελο…

Ελπίζετε...
Σ.Π.: Πάντα, ακόμη και στις πιο αντίξοες συνθήκες, ακόμη κι όταν όλες οι πιθανότητες είναι εναντίον κάθε προσδοκίας μου…

Θέλετε...
Σ.Π.: Ανθρώπους περισσότερο ειλικρινείς, με λιγότερες εμπάθειες, περισσότερο δοτικούς που να μοιράζουν λιγότερες εχέφρονες συμβουλές.

Ποιοι αναγνώστες θα λατρέψουν αυτό το βιβλίο;
Σ.Π.: Αυτό είναι και για μένα ένα μεγάλο ερωτηματικό!

Γιατί πρέπει να το διαβάσουμε;
Σ.Π.: Δεν υφίσταται η λέξη «πρέπει». Δεν πρόκειται για ένα εγχειρίδιο γνώσης που ανεξάρτητα από την προσωπική επιθυμία, επιβάλλεται κάποιος να το διαβάσει για να κριθεί επιτυχής στις εξετάσεις. Θα το διαβάσουν ίσως όσοι απλά γοητεύτηκαν από το εξώφυλλο, όσοι βρήκαν ενδιαφέρον το οπισθόφυλλο, ή απλώς κάποια σκόρπια αράδα τους κέντρισε την περιέργεια … θα συνεχίσουν να το διαβάζουν μόνο όσων η αισθητική, οι ανησυχίες, οι προσωπικές θεωρήσεις και συνισταμένες έχουν κάτι κοινό με τις δικές μου…

Γιατί δεν πρέπει;
Σ.Π.: Επίσης δεν υφίσταται και το «δεν πρέπει…». Δεν πρόκειται για ένα απαγορευμένο βιβλίο που συνθλίβει συνειδήσεις και προκαλεί μυριάδες επώδυνες διερωτήσεις ή προκαλεί ακρότητες όποτε η αποφυγή του θα επέβαλλε την μη ανάγνωσή του…

Που/πως μπορούμε να βρούμε το βιβλίο σας;
Σ.Π.: Σχεδόν σε όλα τα βιβλιοπωλεία.

Που μπορούμε να βρούμε εσάς;
Σ.Π.: Υπάρχει η προσωπική μου σελίδα στο facebook Sotiria Pervana.

Ποιο χρώμα του ταιριάζει;
Σ.Π.: Σκοτεινές αποχρώσεις που μια εκτυφλωτική ριπή φωτός τις διαπερνά.

Ποια μουσική;
Σ.Π.: Ίσως μια σονάτα του Τσαϊκόφσκι…

Ποιο άρωμα;
Σ.Π.: Ένα δυνατό και πιπεράτο άρωμα, που δεν το ξεχνά κανείς εύκολα.

Ποιο συναίσθημα;
Σ.Π.: Εκείνο της χαρμολύπης που αφήνει στο πρόσωπο ένα αλλόκοτο μειδίαμα…

Αν δεν ήταν βιβλίο, τι θα μπορούσε να είναι;
Σ.Π.: Σίγουρα μια δυνατή κινηματογραφική ταινία.

Αν δεν ήσασταν συγγραφέας τι θα μπορούσατε να είστε;
Σ.Π.: Πολλά… ψυχολόγος, εγκληματολόγος, νομικός, διακοσμήτρια, πωλήτρια, ακόμη και σερβιτόρα...

Ποιον συγγραφέα διαβάζετε ανελλιπώς;
Σ.Π.: Ανελλιπώς κανέναν, με κουράζει ο ίδιος τρόπος γραφής, με κουράζει να αναγνωρίζω το στυλ ή την τεχνική, να συναντώ ομοιότητες στους χαρακτήρες, να βρίσκομαι σε μονοπάτια μιας συγκεκριμένης πεπατημένης, θέλω να εμπλουτίζω τις γνώσεις μου και να ικανοποιώ την περιέργεια μου με συγγραφείς που δεν διάβασα ακόμη.

Σας έχει επηρεάσει άλλος συγγραφέας στον τρόπο που γράφετε ή σκέφτεστε ή ζείτε; Ποιος/ποιο βιβλίο;
Σ.Π.: Θα πω απλά ότι η απλοϊκότητα του Καζαντζάκη, ο πιο επιτηδευμένος λόγος του Καραγάτση, η σιβυλλική γραφή της Κυρίας Ζατέλη, η ευφυΐα του Πασκάλ Μπρυκνέρ, η πολυπλοκότητα του Όσκαρ Ουάιλντ, η ανατρεπτικότητα του Μαρκήσιου Ντε Σαντ, ο άρτιος λόγος του Τερζάκη ο αφαιρετικός Παπαδιαμάντης, καθώς και πολλοί άλλοι όπως ο Έσσε, ο Τζόυς, ο Λόρενς… άφησαν στην ψυχή μου με την πένα τους τα σημάδια τους.

Οι ήρωες σας μπορούν να σας κατευθύνουν ή εσείς και μόνο ορίζετε την συνέχεια και τις τύχες τους;
Σ.Π.: Όταν αυτοί δομηθούν στο έπακρο με τα υλικά της σύστασης τους, τότε εγώ παύω να έχω λόγο, είναι αυτούσιες προσωπικότητες, είναι ακέραιοι χαρακτήρες που οι ίδιοι τροφοδοτούν τις καταστάσεις γύρω τους και επιλέγουν τους ανθρώπους που τους πλαισιώνουν, εγώ είμαι απλά ένας παρατηρητής που καταγράφω σιωπηλά όσα διαδραματίζονται.

Τι χρειάζεται κάποιος για να γράψει; Φαντασία ή εμπειρία;
Σ.Π.: Αν υπάρχουν και τα δυο θεωρώ πως είναι ο ιδανικός συνδυασμός.

Τι καθορίζει την επιτυχία σε ένα βιβλίο;
Σ.Π.: Αν κρίνω από το γεγονός ότι αξιόλογα βιβλία με ένα ιδιαίτερα ευφυή και προσεγμένο τρόπο γραφής και μια ευρηματική πλοκή παρέμειναν άγνωστα στο ευρύ κοινό, και ίσως κάποια από αυτά και στην αφάνεια εν αντιθέσει με κάποια άλλα που αναφέρονται σε μια κενολογία άνευ προηγουμένου με μια κάκιστη χρήση της γλώσσας και μια πλοκή αδιάφορη πολλές φορές ακόμη και προβλέψιμη και παρόλα αυτά εκτινάχτηκαν στην κορυφή και γνώρισαν την μέγιστη αποδοχή του κόσμου, τελικά κανείς δεν ξέρει ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας.

Τι την αποτυχία;
Σ.Π.: Αν η αποτυχία είναι συνυφασμένη με τις πωλήσεις, μάλλον στην εποχή της κρίσης που διανύουμε ειδικά για τους νέους συγγραφείς που έχουν την ατυχία να δοκιμαστούν μέσα στην λαίλαπα των καιρών είναι μάλλον δεδομένη. Αν όμως έχει κανείς παραδώσει ένα αξιόλογο γραπτό, δεν είμαι βέβαιη ότι θα ήταν αν μη τι άλλο δίκαιο να του φορέσουμε την ταμπέλα της «αποτυχίας».

Η βιβλιοφαγία είναι/μπορεί να γίνει κατάχρηση;
Σ.Π.: Αν καταντούσε κατάχρηση θα ήταν η μόνη που θα επιβαλλόταν να αναγράφεται στα εξώφυλλα των βιβλίων η προειδοποίηση: «Το διάβασμα βελτιώνει την υγεία».

Ποιον τίτλο βάζετε στο βιβλίο της ζωής σας;
Σ.Π.: ΑΝΑΤΡΟΠΗ.
Εξώφυλλα βιβλίων της Σωτηρίας Περβανά και φωτογραφίες πορτραίτο από το προσωπικό της αρχείο. Στις έγχρωμες εικόνες το εξώφυλλο του νέου της μυθιστορήματος "Στην άκρη του νήματος".
Το ερωτηματολόγιο Ριντ Φερστ διανέμεται αποκλειστικά από το koukidaki και αφορά νέες κυκλοφορίες βιβλίων.
Θέλετε να διαβάσετε περισσότερα; Επιλέξτε την ετικέτα Ριντ Φερστ.
Θέλετε να απαντήσετε στο ερωτηματολόγιο; Ακολουθήστε τον σύνδεσμο.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Pelota, Σταμάτη Γιακουμή4ος όροφος, Μάριου ΛιβάνιουΗ φυγή των τεσσάρων, Χάρη ΜπαλόγλουΑγόρια και κορίτσια, Δημήτρη ΣιάτηΣαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ, Αντώνη ΠαπαδόπουλουBackpack: Ιστορίες χίμαιρεςΑπό τις στάχτες της Καντάνου, Χριστίνας Σουλελέ
Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΟι τρεις πίνακες, Βαΐας ΠαπουτσήΈξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΤο κορίτσι της Σελήνης, Μαργαρίτας ΔρόσουΤο ανυπεράσπιστο αγόρι, Αλέξανδρου ΠιστοφίδηΡόνι ο Σαλιγκαρόνης, Χριστίνας ΔιονυσοπούλουΗ περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη, Ευαγγελίας Τσαπατώρα