Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Σε είδα * Μέθεξη * Άννα * Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης * Οι τρεις πίνακες * Η φυγή των τεσσάρων ** Αληθινή ιστορία: Το ανυπεράσπιστο αγόρι * Από τις στάχτες της Καντάνου * Σαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ * 4ος όροφος ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Ένα πιο σκοτεινό φως * Η οργή του Θεού και άλλες ιστορίες ** Νουβέλες: Αγόρια και κορίτσια * Pelota ** Διάφορα άλλα: Πέντε βιβλία από τις εκδόσεις Ελκυστής * Έξι τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής * Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Για παιδιά: Η περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη * Ρόνι ο Σαλιγκαρόνης

Βρυκόλακες

Στους  Βρυκόλακες...
Μια γυναίκα έχει αφοσιωθεί στον άντρα και στον μοναχογιό της. Ξεπερνά την απιστία του συζύγου της με την υπηρέτριά τους ασχολούμενη με τις οικογενειακές επιχειρήσεις και αφού την επαναφέρει στο "καθήκον" ο μεγάλος της έρωτας, πάστορας Μέντερς, και οικογενειακός φίλος. Κι ενώ αισθάνεται ανακούφιση από το μαρτύριο του «καθωσπρεπισμού» μετά το θάνατο του άντρα της, ο γιος της επιστρέφει από το Παρίσι μετά από πολλά χρόνια και δείχνει να διαθέτει την ερωτική ορμή του πατέρα του. Όταν τον ακούει να ερωτοτροπεί με την υπηρέτρια εκμυστηρεύεται στον πάστορα Μέντερς το μεγάλο της μυστικό, ότι η υπηρέτρια είναι στην πραγματικότητα η νόθος κόρη του συζύγου της και αδερφή του γιου της Όσβαλτ. Όταν ο τελευταίος της μιλήσει για την ανίατη αρρώστια του και τα συμπτώματα που αντιμετωπίζει θα αναλάβει και το ύστατο καθήκον απέναντί του, να τον απαλλάξει από το μαρτύριο του.

Βρυκόλακες είναι οι δυστυχίες, οι πόνοι, οι σκιές, οι εφιάλτες... (τους)
Επιχειρώντας μια αναδρομή στο παρελθόν...
Ο Ίψεν εξέδωσε τους Βρυκόλακες στα 1881 εισπράττοντας μεγάλες αντιδράσεις από κοινό και κριτικούς, αρνητική στάση και απόρριψη, ενώ κανένα θέατρο της εποχής του δεν τόλμησε να ανεβάσει το έργο του. Όμως έτυχε της αντίληψης του Σουηδού ηθοποιού Άγκουστ Λίντμπεργκ ο οποίος μη μπορώντας να πείσει κάποιον διευθυντή θεάτρου να του παραχωρήσει τη σκηνή του, έφτιαξε έναν περιοδεύοντα θίασο και ξεκίνησε παραστάσεις στην επαρχία. Η παράσταση του Λίντμπεργκ γνώρισε επιτυχία καθώς οι κριτικές στη Σουηδία και Δανία ήταν διθυραμβικές και οι εφημερίδες πλέον έγραφαν ότι το θεατρόφιλο κοινό πρέπει να δει τον τολμηρό όσο και ταλαντούχο Λίντμπεργκ στο ρόλο του Όσβαλτ. Ο ίδιος ο Ίψεν λέγεται ότι βοήθησε στο στήσιμο της εν λόγω παράστασης με συμβουλές προς τον Λίντμπεργκ, που σκηνοθέτησε το πρώτο ανέβασμα του έργου, ενώ θεώρησε ουσιαστικό να αφήσει μια δήλωση προς τους σύγχρονούς του λέγοντας ότι «στο έργο αυτό θα γνωρίσετε κάτι που αποκαλώ Βρυκόλακες, νεκρές κουβέντες, που όμως επιστρέφουν μετά θάνατον, εμποδίζοντας τον άνθρωπο να ζήσει τη ζωή του με τον τρόπο που ο ίδιος επιθυμεί. Πολύ περισσότερο θα δείτε το μεγάλο κακό που μπορούν να προκαλέσουν οι εν λόγω Βρυκόλακες».
Ο συγγραφέας υπήρξε τολμηρότατος στην εποχή του αφού μέσα από το έργο του αναδεικνύει θεσμούς που καταπιέζουν την ελεύθερη βούληση και οδηγούν σε πνευματικό αποκλεισμό, καταγγέλλοντας παράλληλα και την υποκρισία που παράγουν τέτοιες κοινωνικές συμβάσεις.
Πιθανολογείται ότι ο Ερρίκος Ίψεν έγραψε αυτό το έργο εξ αιτίας του νόθου παιδιού που απέκτησε στην ηλικία των 18 ετών με μια υπηρέτρια. Το αναγνώρισε, αλλά δεν το συνάντησε ποτέ.
Η Βαλεντίνη Λουρμπά κρατάει με σοφία την κλασσική γραμμή του έργου ενώ ταυτόχρονα έχει επιτύχει πολύ καλή διανομή. Η κυρία Άλβιγκ, ενσαρκωμένη από την Πέπη Οικονομοπούλου, είναι όσο επίπεδη χρειάζεται, σαν απαραίτητο κακό, λόγω της χρόνιας καταπίεσης των συναισθημάτων της που την έκαναν να πνίγει επιθυμίες και σκέψεις ενώ όταν χρειάζεται να τρανταχτεί, η φαινομενικά πια "αδιάφορη" Ελένη Άλβιγκ, πετυχαίνει να εκφράσει μεστά τις αντιδράσεις της ηρωίδας. Πως αλλιώς θα κατέληγε μία γυναίκα που το μόνο που έκανε για πάρα πολλά χρόνια ήταν να προσποιείται και να κρύβει; Πολύ καλή η επιλογή μιας τέτοιας ερμηνευτικής γραμμής τόσο από την Πέπη Οικονομοπούλου όσο και από τη σκηνοθέτιδα Βαλεντίνη Λουρμπά.
Αλλά, και όλοι οι ηθοποιοί είναι τόσο πιστοί στους χαρακτήρες του Ίψεν που βγαίνουν απόλυτα ρεαλιστικοί και απτοί. Η Σοφία Μανωλακάκου πετυχαίνει εκπληκτικά την ψευτο-χαμηλοβλεπούσα τύπου συνεσταλμένη ψευδοντροπαλούλα υπηρέτρια και ο Μάνος Χατζηγεωργίου είναι όσο υποκριτής χρειάζεται, σαν φύλακας της απόλυτης ηθικής και του καθήκοντος κάτω από την ομπρέλα του "πρέπον". Ο Βαγγέλης Ζερβόπουλος είναι τουλάχιστον εκπληκτικός, καταφέρνοντας έναν υπέροχο γαλίφη-απατεωνίσκο-ευκαιριααρπάζον χαρακτήρα με ιδιαιτερότητα στην κίνηση και τον "περπατά" τόσο άψογα ισορροπώντας τέλεια -τόσο, όσο- πάνω στις λεπτές αποχρώσεις του ρόλου αποφεύγοντας την παγίδα να καταλήξει καρικατουρίστικος. Τέλος, ο Αλέξανδρος Κλημόπουλος πατάει γερά πάνω στην ψυχοσύνθεση και την φιλασθένεια του Όσβαλτ και κλείνει την παράσταση με μια σπουδαία κορύφωση.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Βαλεντίνη Λουρμπά
Μετάφραση: Λέων Κουκούλας
Σκηνικά Κοστούμια: Σάββας Πασχαλίδης
Μουσική Επιμέλεια: S. Sopak
Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης
Ηχολήπτης: Μιχάλης Σαρημανώλης
Φωτογραφία: Αναστάσης Παπαλέξης
Βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Μανωλάκου

Ερμηνεύουν (με σειρά εμφάνισης):
Έκστραντ: Βαγγέλης Ζερβόπουλος
Ρεγκίνα Έγκστραντ: Σοφία Μανωλάκου
Μάντερς: Μάνος Χατζηγεωργίου
Ελένη Άλβιγκ: Πέπη Οικονομοπούλου
Όσβαλτ Άλβιγκ: Αλέξανδρος Κλημόπουλος

Στο Θέατρο Εκάτη, Εκάτης 11, Κυψέλη, 2106401931
Οι βρυκόλακες (ενίοτε βρικόλακες) είναι δημιουργήματα της λαϊκής φαντασίας με ποικίλα χαρακτηριστικά. Κατά διάφορες δοξασίες πρόκειται για σώματα νεκρών που εξέρχονται από τους τάφους τη νύχτα με απώτερο σκοπό να φοβίσουν ή να ενοχλήσουν τους ζωντανούς συγγενείς τους ή και ξένους.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Νόστος, Εν ονόματι της μούσας Ερατώς, Διόρθωση Ημαρτημένων, Η χρυσή κληρονόμος και Φρουτίνο4ος όροφος, Μάριου ΛιβάνιουΗ φυγή των τεσσάρων, Χάρη ΜπαλόγλουΑγόρια και κορίτσια, Δημήτρη ΣιάτηΈνα πιο σκοτεινό φως, Μαρίας ΣυλαϊδήΟ καπετάνιος τση ΖάκυθοςΗ οργή του Θεού και άλλες ιστορίες, Ιωάννας Σερίφη
Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΟι τρεις πίνακες, Βαΐας ΠαπουτσήΈξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΤο κορίτσι της Σελήνης, Μαργαρίτας ΔρόσουΤο ανυπεράσπιστο αγόρι, Αλέξανδρου ΠιστοφίδηΡόνι ο Σαλιγκαρόνης, Χριστίνας ΔιονυσοπούλουΗ περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη, Ευαγγελίας Τσαπατώρα
Μέθεξη, Μαρίας ΠορταράκηΣαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ, Αντώνη ΠαπαδόπουλουPelota, Σταμάτη ΓιακουμήΕν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΑπό τις στάχτες της Καντάνου, Χριστίνας Σουλελέ
Άννα, Μαρίας ΚέιτζΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη