Για τον Γρηγόριο Ξενόπουλο...
Πολλά έργα του, ανάμεσά τους και το μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας -γραμμένο πριν από 110 χρόνια- ανήκουν στο λεγόμενο «θέατρο των ιδεών», δηλαδή σε εκείνο το θέατρο όπου έχει σκοπό του την προάσπιση μιας κοινωνικής ιδέας. Αν και χρησιμοποίησε τεχνικές εμπορικού θεάτρου, είχε πάντα προτεραιότητά του θέματα κοινωνικού προβληματισμού ενώ η τεχνική του αναγνωρίζεται από όλους τους μελετητές του. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι και ο Ξενόπουλος -όπως η ηρωίδα του- κατείχε μία συνταγή. Το μυστικό του καλού έργου που ταυτόχρονα κράταγε αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού.
Υπήρξε κατ' ουσίαν από τους πρώτους Έλληνες επαγγελματίες συγγραφείς και, όπως ήταν φυσικό, ο βιοπορισμός του ήταν ανάλογος της επιτυχίας των έργων του. Αυτό τον ανάγκασε να προσαρμόσει το ύφος του στις απαιτήσεις του αστικού του κοινού αφήνοντας τα μεγάλα δράματα των δυσκολοχώνευτων κοινωνικών προβληματισμών. Το μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας, όμως, ανήκει στην προ-στροφή τού Ξενόπουλου σε έργα που θα έχουν μεγαλύτερη απήχηση και ως τέτοιο ανήκει σε εκείνα τα θεατρικά του που πλημμυρίζουν από τις «καθαρές» δικές του επιλογές.
Το έργο...
Μια Ζακυνθινή οικογένεια αρχοντικής γενιάς ξεπέφτει οικονομικά, τόσο, που ζει στα όρια της φτώχειας. Ένα μυστικό που γνωρίζει η κοντέσσα Βαλέραινα και που πηγαίνει από Βαλέραινα σε Βαλέραινα -η οικογένεια το κρατά εδώ και 300 χρόνια- μπορεί να θεραπεύει νοσήματα των ματιών, ακόμη και τη θέλλα! Λόγω του ξεπεσμού της οικογένειας, τα παιδιά της κοντέσσας την πιέζουν να πουλήσει το μυστικό της σε έναν έμπορο, κάτι καθόλου απλό αφού εκείνη είναι δεσμευμένη με έναν βαρύ όρκο.
Ατμόσφαιρα εποχής και καλοί ηθοποιοί υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Γιώργου Φρατζεσκάκη και ένα τόσο -αντικειμενικά- καλό έργο του Ξενόπουλου συνθέτουν μια παράσταση αξιώσεων, ατμοσφαιρική και πολύ ενδιαφέρουσα.
Ευχαριστηθήκαμε όμορφες ερμηνείες από ανθρώπους που με τις παρουσίες τους μόνο καλό κάνουν στο θέατρο. Η Μαρία Σκούντζου υποδύεται τόσο υπέροχα την κοντέσσα που δε μπορείς να σκεφθείς κανένα άλλο πρόσωπο στη θέση της. Άρτια παρουσία, μέσα στην ψυχοσύνθεση της κοντέσσας, τόσο δραματική όσο χρειάζεται και τόσο αυστηρή όσο απαιτεί ο ρόλος και οι περιστάσεις, γεμίζει τη σκηνή με το βλέμμα της και την αισθαντική φωνή της υπογράφοντας μοναδικά την Βαλέραινα.
Πολύ καλές εντυπώσεις αφήνουν και τα σκηνικά και κοστούμια, όλα μέσα στο πνεύμα της εποχής, απέριττα και ιδιαίτερα λειτουργικά για τις ανάγκες της παράστασης.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Γιώργος Φρατζεσκάκης
Σκηνικά-κοστούμια: Σάββας Πασχαλίδης
Μουσική επιμέλεια: Μαρία Χριστίνα Κριθαρά, Γιώργος Φρατζεσκάκης
Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης
Βοηθοί σκηνοθέτη: Ελένη Βουτυρά, Στέλιος Καταγεωργίου
Φωτογραφίες: Frank Kotsos photograply, Γεράσιμος Μηνιάτης
Διανομή:
Μαρία Σκούντζου, Αννέτα Παπαθανασίου, Χρήστος Ευθυμίου, Ελένη Βουτυρά, Κώστας Ζέκος, Στέλιος Καραγεωργίου.
Τόπος:
Eliart, Κωνσταντινουπόλεως 127, Βοτανικός, 2103477677