Το ερωτηματολόγιο Ριντ Φερστ για τα νέα βιβλία.
Ή αλλιώς, όχι μόνο το ερωτηματολόγιο του Προυστ.
Οι συγγραφείς έχουν μία μέρα για να απαντήσουν τις ερωτήσεις της λίστας προκειμένου να γνωρίσουμε το νέο τους -τις περισσότερες φορές ακυκλοφόρητο- βιβλίο. Οι ερωτήσεις έχουν γραφτεί εξ ολοκλήρου από εμένα. Εκείνοι ευθύνονται για τις απαντήσεις και μόνο. Κι εσείς για τις εντυπώσεις.
Πως σας ήρθε η ιδέα;
Ν.Δ.: Εντελώς ξαφνικά σε μια από εκείνες τις βραδιές που μ' αρέσει να πλοηγούμαι στο youtube. Εντελώς τυχαία έπεσα επάνω στο τραγούδι Alla mia eta του γνωστού ιταλού τραγουδιστή Tiziano Ferro και... αυτό ήταν! Οι στίχοι, η μουσική, οι εικόνες του βίντεο κλιπ, σαν ένας τεράστιος μαγνήτης, ανέσυραν απ' το παρελθόν μία τραγική σκηνή που είδα σε αίθουσα διδασκαλίας, φοιτητής ων και εξασκώντας την πρακτική μου. Έτσι λοιπόν γεννήθηκε αυτό το μυθιστόρημα με τον περίεργο τίτλο Αναγκράμμα που σημαίνει αναγραμματισμός, όμως στην ιταλική εκδοχή της λέξης ήταν περισσότερο ταιριαστός σε γυναίκα-ηρωίδα!
Ν.Δ.: Εντελώς ξαφνικά σε μια από εκείνες τις βραδιές που μ' αρέσει να πλοηγούμαι στο youtube. Εντελώς τυχαία έπεσα επάνω στο τραγούδι Alla mia eta του γνωστού ιταλού τραγουδιστή Tiziano Ferro και... αυτό ήταν! Οι στίχοι, η μουσική, οι εικόνες του βίντεο κλιπ, σαν ένας τεράστιος μαγνήτης, ανέσυραν απ' το παρελθόν μία τραγική σκηνή που είδα σε αίθουσα διδασκαλίας, φοιτητής ων και εξασκώντας την πρακτική μου. Έτσι λοιπόν γεννήθηκε αυτό το μυθιστόρημα με τον περίεργο τίτλο Αναγκράμμα που σημαίνει αναγραμματισμός, όμως στην ιταλική εκδοχή της λέξης ήταν περισσότερο ταιριαστός σε γυναίκα-ηρωίδα!
Που γράψατε το βιβλίο σας;
Ν.Δ.: Γράφω αποκλειστικά στον υπολογιστή και κρατώ σκέψεις, λέξεις, φράσεις ή ό,τι άλλο σε ένα σημειωματάριο από όπου αντλώ κάθε φορά ό,τι χρειαστεί. Όλο το κείμενο γράφτηκε εδώ, στον γενέθλιο τόπο μου, την Νίσυρο, στο σπίτι δίπλα στη θάλασσα. Νύχτες κυρίως.
Ν.Δ.: Γράφω αποκλειστικά στον υπολογιστή και κρατώ σκέψεις, λέξεις, φράσεις ή ό,τι άλλο σε ένα σημειωματάριο από όπου αντλώ κάθε φορά ό,τι χρειαστεί. Όλο το κείμενο γράφτηκε εδώ, στον γενέθλιο τόπο μου, την Νίσυρο, στο σπίτι δίπλα στη θάλασσα. Νύχτες κυρίως.
Πόσο χρόνο σας πήρε η συγγραφή;
Ν.Δ.: Ενάμιση χρόνο περίπου και για εννιά περίπου μήνες έπιασαν δουλειά οι λεγόμενες «σκούπες της λογοτεχνίας» που σάρωσαν καλά το αρχικό κείμενο, ως τη στιγμή που είπα «Νίκο, ο ρόλος σου μόλις τέλειωσε! Το στέλνεις στον εκδότη και πάμε για το επόμενο!»
Ν.Δ.: Ενάμιση χρόνο περίπου και για εννιά περίπου μήνες έπιασαν δουλειά οι λεγόμενες «σκούπες της λογοτεχνίας» που σάρωσαν καλά το αρχικό κείμενο, ως τη στιγμή που είπα «Νίκο, ο ρόλος σου μόλις τέλειωσε! Το στέλνεις στον εκδότη και πάμε για το επόμενο!»
Πως θα χαρακτηρίζατε το βιβλίο σας με δυο λόγια;
Ν.Δ.: Βαθιά ανθρώπινο κυρίως κι έπειτα θα 'λεγα ατμοσφαιρικό, λυρικό. Πρωτότυπο στη σύλληψη των ονομάτων. Ανατρεπτικό, τέλος, σε σημείο να μην ξέρεις τι σε περιμένει γυρνώντας κάθε φορά σελίδα.
Ν.Δ.: Βαθιά ανθρώπινο κυρίως κι έπειτα θα 'λεγα ατμοσφαιρικό, λυρικό. Πρωτότυπο στη σύλληψη των ονομάτων. Ανατρεπτικό, τέλος, σε σημείο να μην ξέρεις τι σε περιμένει γυρνώντας κάθε φορά σελίδα.
Θέλετε να μας δώσετε μια περιγραφή;
Ν.Δ.: Το βιβλίο μας συστήνει δύο αδέρφια τον Λίτο, γραφίστα και συγγραφέα ενός βιβλίου και τον Νόβε, έναν νέο που από τα δεκάξι του ως τα τριάντα τέσσερα χρόνια του βρισκόταν σε κώμα μετά το μοιραίο δυστύχημα στους παγωμένους δρόμους μιας φανταστικής πολιτείας με το περίεργο όνομα Ρατούρα (εκ της ιταλικής λέξης literatura=λογοτεχνία).
Ο πρώτος προσπαθεί να βγει από το τέλμα της καθημερινότητας και της συγγραφικής απραξίας. Ο άλλος οφείλει να αγαπήσει από την αρχή το σώμα του, ανοίκειο καθώς μοιάζει και είναι μετά από τόσα χρόνια. Κάποια στιγμή, μέσα από μια σκηνή σε τρένο που τρέχει σε λευκά τοπία, θα μπει στη ζωή τους η Αναγκράμμα. Ηθοποιός και εμψυχώτρια στο θεατρικό παιχνίδι, άτομο περίεργο που φορά από μικρό κορίτσι ένα γάντι για να καλύπτει με αυτό το ένα της χέρι. Αυτή είναι που θα φέρει τα πάνω κάτω στις ζωές των δύο ανδρών. Όμως όσα νόμιζαν ως σταθερές της ζωής κατακρημνίζονται, αφού η ζωή θέλει να παίξει μαζί τους. Όχι για να τους εκδικηθεί, μα να τους υπενθυμίσει πως μόνο οι δυνατοί, γεύονται τελικά μια πλουσιότερη σε εικόνες και συναισθήματα ζωή.
Παλιά μυστικά που ούτε οι ίδιοι μπορούν να γνωρίζουν θα έρθουν στο φως και όλα μα όλα συνηγορούν στην λύση, την κάθαρση που περιμένει τους ήρωες στο κλείσιμο της ιστορίας.
Ν.Δ.: Το βιβλίο μας συστήνει δύο αδέρφια τον Λίτο, γραφίστα και συγγραφέα ενός βιβλίου και τον Νόβε, έναν νέο που από τα δεκάξι του ως τα τριάντα τέσσερα χρόνια του βρισκόταν σε κώμα μετά το μοιραίο δυστύχημα στους παγωμένους δρόμους μιας φανταστικής πολιτείας με το περίεργο όνομα Ρατούρα (εκ της ιταλικής λέξης literatura=λογοτεχνία).
Ο πρώτος προσπαθεί να βγει από το τέλμα της καθημερινότητας και της συγγραφικής απραξίας. Ο άλλος οφείλει να αγαπήσει από την αρχή το σώμα του, ανοίκειο καθώς μοιάζει και είναι μετά από τόσα χρόνια. Κάποια στιγμή, μέσα από μια σκηνή σε τρένο που τρέχει σε λευκά τοπία, θα μπει στη ζωή τους η Αναγκράμμα. Ηθοποιός και εμψυχώτρια στο θεατρικό παιχνίδι, άτομο περίεργο που φορά από μικρό κορίτσι ένα γάντι για να καλύπτει με αυτό το ένα της χέρι. Αυτή είναι που θα φέρει τα πάνω κάτω στις ζωές των δύο ανδρών. Όμως όσα νόμιζαν ως σταθερές της ζωής κατακρημνίζονται, αφού η ζωή θέλει να παίξει μαζί τους. Όχι για να τους εκδικηθεί, μα να τους υπενθυμίσει πως μόνο οι δυνατοί, γεύονται τελικά μια πλουσιότερη σε εικόνες και συναισθήματα ζωή.
Παλιά μυστικά που ούτε οι ίδιοι μπορούν να γνωρίζουν θα έρθουν στο φως και όλα μα όλα συνηγορούν στην λύση, την κάθαρση που περιμένει τους ήρωες στο κλείσιμο της ιστορίας.
Τι αγαπήσατε περισσότερο σε αυτό το βιβλίο;
Ν.Δ.: Τη διαδικασία θα έλεγα, το πώς ένα τραγούδι μπορεί να τροφοδοτεί με απίστευτη ορμή την ροή του λόγου, αν και το ίδιο δεν διαρκεί παρά μερικά μόνον λεπτά.
Ν.Δ.: Τη διαδικασία θα έλεγα, το πώς ένα τραγούδι μπορεί να τροφοδοτεί με απίστευτη ορμή την ροή του λόγου, αν και το ίδιο δεν διαρκεί παρά μερικά μόνον λεπτά.
Ποιος είναι ο πιο αγαπημένος σας ήρωας και γιατί;
Ν.Δ.: Δεν είναι ένας αλλά δύο και μάλιστα κείνται αντιδιαμετρικά καθώς το κείμενο αποκαλύπτει όλο το φάσμα της προσωπικότητάς τους. Η Σπέρα (από τη λέξη speranza=ελπίδα) και ο Νόβε (από τη λέξη novel=μυθιστόρημα) είναι οι δυο ήρωες που ακόμη κουβαλώ εντός μου σαν να τους αναζητώ για να μου επιστρέψουν μέρος της καρδιάς μου που έκλεψαν!
Ν.Δ.: Δεν είναι ένας αλλά δύο και μάλιστα κείνται αντιδιαμετρικά καθώς το κείμενο αποκαλύπτει όλο το φάσμα της προσωπικότητάς τους. Η Σπέρα (από τη λέξη speranza=ελπίδα) και ο Νόβε (από τη λέξη novel=μυθιστόρημα) είναι οι δυο ήρωες που ακόμη κουβαλώ εντός μου σαν να τους αναζητώ για να μου επιστρέψουν μέρος της καρδιάς μου που έκλεψαν!
Τι προσφέρει αυτό το βιβλίο στον αναγνώστη, βιβλιόφιλο ή βιβλιοφάγο;
Ν.Δ.: Την άλλη θέαση των απλών πραγμάτων. Το ψυχικό σθένος. Την αξία του μοιράσματος, της αγάπης που όλα τα προσπερνά και τα αποκαλύπτει ή φωτίζει αλλιώς. Προσφέρει τέλος το ταξίδι σε τόπους περίεργους, σε συναισθήματα που πολλοί δεν υποψιάζονται καν την ύπαρξή τους.
Ν.Δ.: Την άλλη θέαση των απλών πραγμάτων. Το ψυχικό σθένος. Την αξία του μοιράσματος, της αγάπης που όλα τα προσπερνά και τα αποκαλύπτει ή φωτίζει αλλιώς. Προσφέρει τέλος το ταξίδι σε τόπους περίεργους, σε συναισθήματα που πολλοί δεν υποψιάζονται καν την ύπαρξή τους.
Ποια είναι η μεγαλύτερη αγωνία σας;
Ν.Δ.: Να έρθει πάλι η έμπνευση και να με επισκεφθεί μόλις ολοκληρώνεται ένα μυθιστόρημα. Χωρίς αυτήν όλα είναι μάταια. Όσο κι αν προσπαθήσω κείμενο δεν γεννάται δίχως αυτήν. Κι αν γεννηθεί θα είναι κοινότυπο, πράγμα που προσωπικά απεχθάνομαι.
Ν.Δ.: Να έρθει πάλι η έμπνευση και να με επισκεφθεί μόλις ολοκληρώνεται ένα μυθιστόρημα. Χωρίς αυτήν όλα είναι μάταια. Όσο κι αν προσπαθήσω κείμενο δεν γεννάται δίχως αυτήν. Κι αν γεννηθεί θα είναι κοινότυπο, πράγμα που προσωπικά απεχθάνομαι.
Φοβάστε...
Ν.Δ.: Μήπως δεν είμαι πάντα ικανός να διακρίνω πότε η μοναξιά που επιλέγουμε ή η μοναχικότητα, μπερδευτούν και γίνουν ο κανόνας, μήπως τελικά η ίδια η ζωή την έχει και σε μένα στημένη και φτάσω μια μέρα να ζω μονάχος. Όμως και πάλι ξέρει ο Θεός. Τίποτα δεν γίνεται τυχαίο. Άλλωστε Εκείνος λίγη μοναξιά βίωσε τις φρικτές ώρες του μαρτυρίου του;
Ν.Δ.: Μήπως δεν είμαι πάντα ικανός να διακρίνω πότε η μοναξιά που επιλέγουμε ή η μοναχικότητα, μπερδευτούν και γίνουν ο κανόνας, μήπως τελικά η ίδια η ζωή την έχει και σε μένα στημένη και φτάσω μια μέρα να ζω μονάχος. Όμως και πάλι ξέρει ο Θεός. Τίποτα δεν γίνεται τυχαίο. Άλλωστε Εκείνος λίγη μοναξιά βίωσε τις φρικτές ώρες του μαρτυρίου του;
Αγαπάτε...
Ν.Δ.: Τις μουσικές που δημιουργούν εικόνες, τα κύματα που σκάνε στα βράχια, την μυρωδιά του δυνατού βοριά, το νοτισμένο χώμα, το θυμίαμα. Τα παλιά συρτάρια και κιβώτια που κουβαλούν υλικό από τα παιδικά μας χρόνια. Αγαπώ το Φθινόπωρο και τον Χειμώνα, τα απογεύματα με ζεστή σοκολάτα, τις φορές που απασχολώ τα χέρια με διάφορες κατασκευές. Αγαπώ να μαθαίνω να αγαπώ αλλιώς, ανθρώπους και αντικείμενα.
Ν.Δ.: Τις μουσικές που δημιουργούν εικόνες, τα κύματα που σκάνε στα βράχια, την μυρωδιά του δυνατού βοριά, το νοτισμένο χώμα, το θυμίαμα. Τα παλιά συρτάρια και κιβώτια που κουβαλούν υλικό από τα παιδικά μας χρόνια. Αγαπώ το Φθινόπωρο και τον Χειμώνα, τα απογεύματα με ζεστή σοκολάτα, τις φορές που απασχολώ τα χέρια με διάφορες κατασκευές. Αγαπώ να μαθαίνω να αγαπώ αλλιώς, ανθρώπους και αντικείμενα.
Ελπίζετε...
Ν.Δ.: Στην μόνη ελπίδα, στον Τριαδικό Θεό κι έπειτα στους συνανθρώπους μου, κυρίως στα μικρά παιδιά.
Ν.Δ.: Στην μόνη ελπίδα, στον Τριαδικό Θεό κι έπειτα στους συνανθρώπους μου, κυρίως στα μικρά παιδιά.
Θέλετε...
Ν.Δ.: Να δίνω κι ας ξέρω ότι οκτώ στις δέκα φορές (μάλλον είμαι από τους τυχερούς) θα πάρω ως ανταμοιβή ένα ηχηρό ράπισμα αχαριστίας.
Ν.Δ.: Να δίνω κι ας ξέρω ότι οκτώ στις δέκα φορές (μάλλον είμαι από τους τυχερούς) θα πάρω ως ανταμοιβή ένα ηχηρό ράπισμα αχαριστίας.
Γιατί δεν πρέπει να διαβάσουμε το βιβλίο;
Ν.Δ.: Αν είστε φανατικοί ορθολογιστές και βασίζεστε μονάχα σε ό,τι οι πέντε αισθήσεις φανερώνουν, ε, τότε αφήστε κατά μέρος την Αναγκράμμα. Προσπεράστε, παρακαλώ. Δεν θέλω να χάσετε «πολύτιμο» χρόνο και να έχω εγώ το κρίμα...
Ν.Δ.: Αν είστε φανατικοί ορθολογιστές και βασίζεστε μονάχα σε ό,τι οι πέντε αισθήσεις φανερώνουν, ε, τότε αφήστε κατά μέρος την Αναγκράμμα. Προσπεράστε, παρακαλώ. Δεν θέλω να χάσετε «πολύτιμο» χρόνο και να έχω εγώ το κρίμα...
Που/πως μπορούμε να βρούμε το βιβλίο σας;
Ν.Δ.: Σε όλα τα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία, στα βιβλιοπωλεία Ιανός, Πρωτοπορία και στην Πολιτεία. Επίσης, με τηλεφωνική παραγγελία στο 2310 282 782 ή με αποστολή ενός ηλεκτρονικού μηνύματος στο erwdios@otenet.gr
Ν.Δ.: Σε όλα τα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία, στα βιβλιοπωλεία Ιανός, Πρωτοπορία και στην Πολιτεία. Επίσης, με τηλεφωνική παραγγελία στο 2310 282 782 ή με αποστολή ενός ηλεκτρονικού μηνύματος στο erwdios@otenet.gr
Που μπορούμε να βρούμε εσάς;
Ν.Δ.: Διαμένω μόνιμα στη Νίσυρο, οπότε αν ο δρόμος σας σας φέρει κατά εδώ μεριά καλώς να ορίσετε. Διαδικτυακά στο ΦΒ πληκτρολογώντας με ελληνικούς (πάντα) χαρακτήρες το ονοματεπώνυμό μου, επίσης στα ιστολόγια του Pathfinder.gr. Τέλος, στο σταθερό τηλέφωνο που το αναγράφω στα βιβλία μου.
Ν.Δ.: Διαμένω μόνιμα στη Νίσυρο, οπότε αν ο δρόμος σας σας φέρει κατά εδώ μεριά καλώς να ορίσετε. Διαδικτυακά στο ΦΒ πληκτρολογώντας με ελληνικούς (πάντα) χαρακτήρες το ονοματεπώνυμό μου, επίσης στα ιστολόγια του Pathfinder.gr. Τέλος, στο σταθερό τηλέφωνο που το αναγράφω στα βιβλία μου.
Ποιο χρώμα του ταιριάζει;
Ν.Δ.: Το βυσσινί για τον μέσα κόσμο των αισθημάτων και το λευκό του πάγου για τα εξωτερικά τοπία κάπου στον ευρωπαϊκό Βορρά.
Ν.Δ.: Το βυσσινί για τον μέσα κόσμο των αισθημάτων και το λευκό του πάγου για τα εξωτερικά τοπία κάπου στον ευρωπαϊκό Βορρά.
Ποια μουσική;
Ν.Δ.: Πολλά ατμοσφαιρικά κομμάτια, τα οποία, άλλωστε, αποτελούν μέρος από το σώμα του κειμένου, δεν γινόταν να μην τα συμπεριλάβω, αφού η Αναγκράμμα γράφτηκε σχεδόν αποκλειστικά υπό τους ήχους ατμοσφαιρικών τραγουδιών. Μόνον έτσι έκλεινα καλύτερα τον έξω κόσμο για να τολμήσω το μέσα ταξίδι.
Ενδεικτικά αναφέρω τα Alla mia eta, L' ultima note al mondo, Non me lo so spiegare, όλα του Tiziano Ferro. Επίσης, το κομμάτι Allure του Ryan Farish, το Father and son του Cat Stevens και το You never know της Imany.
Ν.Δ.: Πολλά ατμοσφαιρικά κομμάτια, τα οποία, άλλωστε, αποτελούν μέρος από το σώμα του κειμένου, δεν γινόταν να μην τα συμπεριλάβω, αφού η Αναγκράμμα γράφτηκε σχεδόν αποκλειστικά υπό τους ήχους ατμοσφαιρικών τραγουδιών. Μόνον έτσι έκλεινα καλύτερα τον έξω κόσμο για να τολμήσω το μέσα ταξίδι.
Ενδεικτικά αναφέρω τα Alla mia eta, L' ultima note al mondo, Non me lo so spiegare, όλα του Tiziano Ferro. Επίσης, το κομμάτι Allure του Ryan Farish, το Father and son του Cat Stevens και το You never know της Imany.
Ποιο άρωμα;
Ν.Δ.: Άρωμα από κερί με άρωμα βανίλια.
Ν.Δ.: Άρωμα από κερί με άρωμα βανίλια.
Ποιο συναίσθημα;
Ν.Δ.: Ό,τι μπορεί να αισθανθεί κανείς μέσα από μια αγκαλιά. Μητρική, ερωτική, φιλική.
Ν.Δ.: Ό,τι μπορεί να αισθανθεί κανείς μέσα από μια αγκαλιά. Μητρική, ερωτική, φιλική.
Αν δεν ήταν βιβλίο, τι θα μπορούσε να είναι;
Ν.Δ.: Κινηματογραφική ταινίας ίσως. Ειδικά μάλιστα για εκείνους που τολμούν μακροβούτια στο βαθύ και ουσιαστικό συναίσθημα.
Ν.Δ.: Κινηματογραφική ταινίας ίσως. Ειδικά μάλιστα για εκείνους που τολμούν μακροβούτια στο βαθύ και ουσιαστικό συναίσθημα.
Αν δεν ήσασταν συγγραφέας τι θα μπορούσατε να είστε;
Ν.Δ.: Βιβλιοπώλης, τραγουδιστής σε γκρουπάκι ή... οδοκαθαριστής σε μικρούς παραδοσιακούς οικισμούς. Ναι, οδοκαθαριστής! Από μικρό παιδί λατρεύω να σκουπίζω, να ασβεστώνω τα στενά δρομάκια της γειτονιάς μου. Μάλλον κουβαλώ την «ασίγαστη έγνοια για το λευκό, για νοικοκυροσύνη».
Ν.Δ.: Βιβλιοπώλης, τραγουδιστής σε γκρουπάκι ή... οδοκαθαριστής σε μικρούς παραδοσιακούς οικισμούς. Ναι, οδοκαθαριστής! Από μικρό παιδί λατρεύω να σκουπίζω, να ασβεστώνω τα στενά δρομάκια της γειτονιάς μου. Μάλλον κουβαλώ την «ασίγαστη έγνοια για το λευκό, για νοικοκυροσύνη».
Ποιον συγγραφέα διαβάζετε ανελλιπώς;
Ν.Δ.: Δεν είναι ένας μονάχα. Ίσως κόβει πρώτος το νήμα ο Ντοστογιέφσκι κι έπειτα σε απόσταση αναπνοής ο Παπαδιαμάντης.
Ν.Δ.: Δεν είναι ένας μονάχα. Ίσως κόβει πρώτος το νήμα ο Ντοστογιέφσκι κι έπειτα σε απόσταση αναπνοής ο Παπαδιαμάντης.
Σας έχει επηρεάσει άλλος συγγραφέας στον τρόπο που γράφετε ή σκέφτεστε ή ζείτε; Ποιος/ποιο βιβλίο;
Ν.Δ.: Την πρώτη περίοδο την επηρέασαν σαφέστατα καταξιωμένοι όπως η Αλκυόνη Παπαδάκη, η Μαρία Λαμπαδαρίδου Πόθου, η Ευγενία Φακίνου και ο Κώστας Αρκουδέας. Έπειτα ακολούθησε η Μάρω Βαμβουνάκη και τα τελευταία χρόνια η εκπληκτική Κατερίνα Καριζώνη, ποιήτρια και πεζογράφος που με το εκπληκτικής αισθητικής Τραγούδι του ευνούχου, (εκδόσεις Καστανιώτη) μου πήρε κυριολεκτικά τα μυαλά. Όπως και η αληθινή ιστορία που κατέγραψε η Μαρία Χανιώτου στο υπέροχο Πέρασμα για τον Τσεσμέ (εκδόσεις Ωκεανός). Απόλαυση, βουτιά στην πρόσφατη ιστορία μας. Ήρωες ολοζώντανοι!
Ν.Δ.: Την πρώτη περίοδο την επηρέασαν σαφέστατα καταξιωμένοι όπως η Αλκυόνη Παπαδάκη, η Μαρία Λαμπαδαρίδου Πόθου, η Ευγενία Φακίνου και ο Κώστας Αρκουδέας. Έπειτα ακολούθησε η Μάρω Βαμβουνάκη και τα τελευταία χρόνια η εκπληκτική Κατερίνα Καριζώνη, ποιήτρια και πεζογράφος που με το εκπληκτικής αισθητικής Τραγούδι του ευνούχου, (εκδόσεις Καστανιώτη) μου πήρε κυριολεκτικά τα μυαλά. Όπως και η αληθινή ιστορία που κατέγραψε η Μαρία Χανιώτου στο υπέροχο Πέρασμα για τον Τσεσμέ (εκδόσεις Ωκεανός). Απόλαυση, βουτιά στην πρόσφατη ιστορία μας. Ήρωες ολοζώντανοι!
Οι ήρωές σας μπορούν να σας κατευθύνουν ή εσείς και μόνο ορίζετε την συνέχεια και τις τύχες τους;
Ν.Δ.: Το πιο διασκεδαστικό κομμάτι στη συγγραφή ενός βιβλίου είναι ακριβώς αυτό, τη στιγμή που νόμιζες πως είχες το πάνω χέρι σε όλα αλλά οι ήρωες σηκώνουν κεφάλι και απαιτούν και διεκδικούν! Μπορεί να φέρουν τα πάνω κάτω σε όλο το σύμπαν. Κι αυτό όχι μόνο το περιμένω αλλά το εύχομαι να γίνεται πάντα! Είναι από τις σαρώσεις που παρακαλάς να έρχονται, γιατί μόνον έτσι υπάρχει ελπίδα να πιστέψεις πως αυτό που γράφεις έχει τελικά κάποιον λόγο ύπαρξης, πως δεν εκπίπτει σε φτηνά ρομάντζα και επαναλαμβανόμενες, χιλιοειπωμένες ιστορίες.
Ν.Δ.: Το πιο διασκεδαστικό κομμάτι στη συγγραφή ενός βιβλίου είναι ακριβώς αυτό, τη στιγμή που νόμιζες πως είχες το πάνω χέρι σε όλα αλλά οι ήρωες σηκώνουν κεφάλι και απαιτούν και διεκδικούν! Μπορεί να φέρουν τα πάνω κάτω σε όλο το σύμπαν. Κι αυτό όχι μόνο το περιμένω αλλά το εύχομαι να γίνεται πάντα! Είναι από τις σαρώσεις που παρακαλάς να έρχονται, γιατί μόνον έτσι υπάρχει ελπίδα να πιστέψεις πως αυτό που γράφεις έχει τελικά κάποιον λόγο ύπαρξης, πως δεν εκπίπτει σε φτηνά ρομάντζα και επαναλαμβανόμενες, χιλιοειπωμένες ιστορίες.
Τι χρειάζεται κάποιος για να γράψει; Φαντασία ή εμπειρία;
Ν.Δ.: Πρωτίστως θα έλεγα πως πρέπει να κάνει πέρα την κουρτίνα του ορθολογισμού. Αυτός σκοτώνει τα πάντα. Εκτός κι αν θέλει να γράψει... τηλεφωνικό κατάλογο ή τα πρακτικά μιας δίκης. Από κει και πέρα ένας συνδυασμός φαντασίας και εμπειρίας βοηθούν πολύ. Όμως αν η ψυχή δεν έχει μάθει να βλέπει εκείνα που οι πολλοί προσπερνούν, δεν νομίζω πως μπορεί να αποδοθεί καλά ό,τι η Λογοτεχνία ορίζει αναγκαίο και πολλές φορές λυτρωτικό. Λυτρωτικό από τα τετριμμένα, από την μίζερη καθημερινότητα, λυτρωτικό τελικά από όσα απομυζούν κάθε τι δημιουργικό.
Ν.Δ.: Πρωτίστως θα έλεγα πως πρέπει να κάνει πέρα την κουρτίνα του ορθολογισμού. Αυτός σκοτώνει τα πάντα. Εκτός κι αν θέλει να γράψει... τηλεφωνικό κατάλογο ή τα πρακτικά μιας δίκης. Από κει και πέρα ένας συνδυασμός φαντασίας και εμπειρίας βοηθούν πολύ. Όμως αν η ψυχή δεν έχει μάθει να βλέπει εκείνα που οι πολλοί προσπερνούν, δεν νομίζω πως μπορεί να αποδοθεί καλά ό,τι η Λογοτεχνία ορίζει αναγκαίο και πολλές φορές λυτρωτικό. Λυτρωτικό από τα τετριμμένα, από την μίζερη καθημερινότητα, λυτρωτικό τελικά από όσα απομυζούν κάθε τι δημιουργικό.
Τι καθορίζει την επιτυχία σε ένα βιβλίο;
Ν.Δ.: Η κάθε εποχή προβάλλει τα έργα που την εκφράζουν ή εκείνα που ονομάζουμε ως στρατευμένα. Οι κυρίαρχες ιδεολογίες και τάσεις γενικότερα ορίζουν το παιχνίδι. Άρα κι ένας δυνατός οικονομικά εκδοτικός οίκος. Ένας οίκος που για να φτάσει να είναι πρώτος ή από τους πρώτους δεν σημαίνει ότι βασίστηκε στην ποιότητα, αλίμονο. Έκανε εκπτώσεις σε πολλούς τομείς. Και σε ηθικής τάξεως ζητήματα δεν τον ενδιαφέρει να μένει για πολύ. Το κέρδος και η επιθετική πολιτική είναι στην πρώτη γραμμή με ό,τι αυτά μπορούν να σημαίνουν. Δεν με αφορούν.
Ν.Δ.: Η κάθε εποχή προβάλλει τα έργα που την εκφράζουν ή εκείνα που ονομάζουμε ως στρατευμένα. Οι κυρίαρχες ιδεολογίες και τάσεις γενικότερα ορίζουν το παιχνίδι. Άρα κι ένας δυνατός οικονομικά εκδοτικός οίκος. Ένας οίκος που για να φτάσει να είναι πρώτος ή από τους πρώτους δεν σημαίνει ότι βασίστηκε στην ποιότητα, αλίμονο. Έκανε εκπτώσεις σε πολλούς τομείς. Και σε ηθικής τάξεως ζητήματα δεν τον ενδιαφέρει να μένει για πολύ. Το κέρδος και η επιθετική πολιτική είναι στην πρώτη γραμμή με ό,τι αυτά μπορούν να σημαίνουν. Δεν με αφορούν.
Η βιβλιοφαγία είναι/μπορεί να γίνει κατάχρηση;
Ν.Δ.: Ακούγεται αρρωστημένο έτσι όπως τίθεται το ερώτημα. Δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι επάνω σ' αυτό πέραν του «παν μέτρον άριστον». Υπάρχει και μια ζωή που μας περιμένει εκεί έξω έτσι δεν είναι;
Ν.Δ.: Ακούγεται αρρωστημένο έτσι όπως τίθεται το ερώτημα. Δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι επάνω σ' αυτό πέραν του «παν μέτρον άριστον». Υπάρχει και μια ζωή που μας περιμένει εκεί έξω έτσι δεν είναι;
Ποιον τίτλο βάζετε στο βιβλίο της ζωής σας;
Ν.Δ.: Μητέρα, χειμώνα έφυγες μα το ’βαλα σκοπό να γίνω σαν τα τριαντάφυλλα. Κι όταν με το καλό ξαναβρεθούμε θα ’χω έτοιμη μιαν άνοιξη για να στην χαρίσω.
Τα εξώφυλλα των βιβλίων του Νίκου Διακογιάννη. Στο κέντρο φωτογραφία πορτραίτο του συγγραφέα από το προσωπικό του αρχείο. Στις έγχρωμες εικόνες το εξώφυλλο του νέου του μυθιστορήματος Αναγκράμμα. |
Το ερωτηματολόγιο Ριντ Φερστ διανέμεται αποκλειστικά από το koukidaki και αφορά νέες κυκλοφορίες βιβλίων.
Θέλετε να διαβάσετε περισσότερα; Επιλέξτε την ετικέτα Ριντ Φερστ.
Θέλετε να απαντήσετε στο ερωτηματολόγιο; Ακολουθήστε τον σύνδεσμο.