Γνωριστήκαμε μπαινοβγαίνοντας στα φουαγιέ -που αλλού;- όπου εκείνος άλλοτε κρατούσε τη φωτογραφική του μηχανή και αποθανάτιζε στιγμιότυπα, άλλοτε καλωσόριζε τον κόσμο, άλλοτε έσπευδε να φροντίσει το χώρο ώστε όλα να λειτουργούν άψογα και συγχρονισμένα και άλλοτε σκηνοθετώντας μια παράσταση... Ο Μενέλαος Τζαβέλλας δίνει την εντύπωση ότι μπορεί να ασχοληθεί από το οποιοδήποτε πόστο και με την οποιαδήποτε αρμοδιότητα αρκεί να βρίσκεται εκεί που χτυπά η καρδιά του, εκεί όπου δημιουργεί, γοητεύεται, θαυμάζει και χαίρεται περισσότερο. Στο θέατρο.
Μια νέα του δουλειά είναι στο στάδιο των τελικών προβών, το έργο του Στέφανου Κακαβούλη "Γκρέκα Μάνα".
Πότε ξεκινούν οι παραστάσεις;
Μ.Τ.: Οι παραστάσεις ξεκινούν στις 26 Ιανουαρίου στον πολυχώρο Vault.
Πως έγινε η επιλογή αυτού του έργου;
Μ.Τ.: Η επιλογή του έργου έγινε μετά από πρόταση που έκανα στον Στέφανο Κακαβούλη να μου δώσει ένα έργο. Διάβασα πολλά αλλά η Γκρέκα Μάνα πραγματικά με συγκίνησε πολύ από την πρώτη ανάγνωση. Ένα έργο που μιλά για τα προβλήματα στη σχέση μάνας-γιου.[1]
Ποιοι είναι οι συντελεστές της παράστασης:
Μ.Τ.: Παίζει η Ζώγια Σεβαστιανού, μια εξαιτερική ηθοποιός με πολλούς σημαντικούς ρόλους στην πορεία της, η Στέλλα Μουκαζή και ο Γιάννης Κότζας. Τα φώτα της παράστασης κάνει ο συνεργάτης, φίλος μου και σπουδαίος σκηνοθέτης Γιώργος Λιβανός και την μουσική έχει γράψει ο Γιάννης Οικονόμου.
Τα τελευταία χρόνια σας έχει κερδίσει το θέατρο όπου έχετε ήδη αρκετές επιτυχημένες δουλειές.
Μ.Τ.: Τα τελευταία δύο χρόνια ασχολούμαι αποκλειστικά με το θέατρο. Έχω συνεργαστεί με τον σκηνοθέτη Γιώργο Λιβανό στην "Κωμωδία του έρωτα" του Ίψεν, σε μια επίσης εκπληκτική παράσταση, στα "Μισά-Μισά", ένα ψυχολογικό θρίλερ, και φέτος στο επιτυχημένο "Leonardo's ring" και στα "Οργισμένα Νιάτα". Έχω σκηνοθετήσει την Ασκητική και την Αναφορά στον Γκρέκο του Νίκου Καζαντζάκη.[2]
Θα ξανακάνετε τηλεόραση;
Μ.Τ.: Η τηλεόραση είναι η ζωή μου αλλά κάπου λες ως εδώ και προχωράς. Μεγάλωσα μέσα από την δουλειά μου και έχω ωριμάσει πια. Έχω δουλέψει 15 χρόνια στα μεγαλύτερα ελληνικά και ξένα τηλεοπτικά δίκτυα με σημαντικές συνεργασίες στον χώρο και έζησα από κοντά τα πιο σημαντικά γεγονότα. Όχι, τηλεόραση δεν θα ξανακάνω ποτέ και το έχω αποφασίσει. Είναι μια απόφαση ζωής.
Αν είχατε να επιλέξετε ανάμεσα στην τηλεόραση και το θέατρο, τι θα σας κέρδιζε και γιατί;
Μ.Τ.: Η τηλεόραση με έκανε να αποκτήσω εμπειρία, πολλούς φίλους και περισσότερους εχθρούς. Δεν θα την επέλεγα ξανά. Το θέατρο είναι ζωή και δημιουργία, βλέπεις τους ηθοποιούς να δίνουν κομμάτια από τη ζωή τους, ζουν μέσα στο όνειρο της δημιουργίας. Αυτό με κέρδισε στο θέατρο. Το όνειρο της δημιουργίας.
Μελλοντικά σχέδια...
Μ.Τ.: Εκτός από το Γκρέκα Μάνα, ετοιμάζω τα πρώτα θεατρικά βραβεία Unesco και με την ευκαιρία θα ήθελα να ευχαριστήσω τον πρόεδρο, τον Ιωάννη Μαρωνίτη, έναν εξαιρετικό άνθρωπο που προσφέρει πολλά στους συμπολίτες μας με το τεράστιο έργο του. Ετοιμάζω μια περιοδεία, αν πάνε όλα καλά, με το Γκρέκα Μάνα και συζητάω για ακόμα ένα έργο μετά το Πάσχα.
Από αριστερά προς τα δεξιά: Μενέλαος Τζαβέλλας, Μαριάννα Τόλη, Ιωάννης Μαρωνίτης, Γιώργος Λιβανός και Χρήστος Λιακόπουλος |
Μέσα στις τόσες συνεργασίες που είχατε όλα αυτά τα χρόνια... ποια ξεχωρίζετε και γιατί;
Μ.Τ.: Σε όλες τις συνεργασίες έδωσα και πήρα πολλά και πολλά έχω να θυμηθώ. Η καλύτερη στιγμή μου ήταν στο Ηρώδειο με τον τενόρο Ανδρέα Μποτσέλη. Επίσης, στην Ολυμπιάδα, αλλά και στην τηλεόραση με τη Ρούλα Κορομηλά, τον Νίκο Χατζηνικολάου και, βέβαια, η συνεργασία μου με τον Γιώργο Λιβανό στο Studio Κυψέλης. Μια σημαντική συνεργασία που συνεχίζεται ακόμα και αισθάνομαι πολύ τυχερός που είμαι δίπλα του.[3]
Ποιος/-οι είναι οι αγαπημένοι σας ηθοποιοί ή θεατράνθρωποι με τους οποίους θα θέλατε να συνεργαστείτε στο μέλλον;
Μ.Τ.: Λατρεύω την Καριοφυλλιά Καραμπέτη, την Πέμυ Ζούνη, την Λυδία Κονιόρδου και πολλούς άλλους με τους οποίους θα ήθελα κάποια στιγμή να συνεργαστώ με μεγάλη χαρά. Θα ήθελα μια συνεργασία με τον αείμνηστο Λειβαδά που τον θεωρώ έναν από τους σπουδαιότερους ανθρώπους στο θέατρο.
Μια αγαπημένη παράσταση που είδατε φέτος και σας κέρδισε...
Μ.Τ.: Η Γκόλφω. Τη θεωρώ μια σπουδαία παράσταση, μια συγκινητική σκηνοθεσία και ένα cast ηθοποιών που πραγματικά με συγκίνησαν. Πολύ σπουδαία παράσταση. Όπως και το Leonardo's ring, ένα αριστούργημα αισθητικής και σκηνοθεσίας με έξι υπέροχους ηθοποιούς.
Αν δεν υπήρχε το θέατρο, με τι άλλο θα μπορούσατε να είχατε ασχοληθεί;
Μ.Τ.: Αν δεν υπήρχε το θέατρο δεν νομίζω να μπορούσα να κάνω κάτι άλλο. Στη ζωή μου, το θέατρο είναι η ζωή μου και το λατρεύω.
Απωθημένο, διακαής πόθος ή μια ανεκπλήρωτη επιθυμία;
Μ.Τ.: Είμαι χορτάτος. Ό,τι μου δόθηκε ήταν μετά από σκληρή δουλειά και γνώση πάνω σε αυτό που κάνω. Ο δάσκαλός μου, ο σπουδαίος σκηνοθέτης Θοδωρής Αγγελόπουλος, μου έλεγε: «Μενέλαε, γεννιόμαστε και μας δίνονται πράγματα. Πάρε ό,τι μπορείς και ό,τι σου προσφέρει γνώση επάνω στη δουλειά σου και όλα θα έρθουν σιγά σιγά.»
Μ.Τ.: Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Γιώργο Λιβανό για την εμπιστοσύνη του σε μένα και την όμορφη συνεργασία μας. Αισθάνομαι ότι είναι τιμή μου που είμαι δίπλα σε έναν τέτοιο σπουδαίο σκηνοθέτη και μαθαίνω πολλά.
Φωτογράφηση Σταύρου Ηλιάκη με τους συντελεστές της παράστασης "Γκρέκα Μάνα" |
[1]Το θεατρικό έργο του Σ. Κακαβούλη "Γκρέκα Μάνα" θα παίζεται στο Vault κάθε Κυριακή στις 19:00 και Τετάρτη στις 20:00. Επικοινωνία με το Vault στο 2130356472.
[2]Για πληροφορίες, συνεντεύξεις και εντυπώσεις για τις παραστάσεις που αναφέρονται ακολουθείστε τον ανάλογο σύνδεσμο: Η Κωμωδία του Έρωτα, Μισά-Μισά, Leonardo's ring.
[3]Διαβάστε τη συνέντευξη του Γιώργου Λιβανού για το koukidaki.
[4]Για τη συναυλία "Ωδή στους Έλληνες" και τον συνθέτη Zorzes Katris ακολουθήστε το σύνδεσμο.
Όλες οι φωτογραφίες προέρχονται από το προσωπικό αρχείο του Μενέλαου Τζαβέλλα.
[2]Για πληροφορίες, συνεντεύξεις και εντυπώσεις για τις παραστάσεις που αναφέρονται ακολουθείστε τον ανάλογο σύνδεσμο: Η Κωμωδία του Έρωτα, Μισά-Μισά, Leonardo's ring.
[3]Διαβάστε τη συνέντευξη του Γιώργου Λιβανού για το koukidaki.
[4]Για τη συναυλία "Ωδή στους Έλληνες" και τον συνθέτη Zorzes Katris ακολουθήστε το σύνδεσμο.
Όλες οι φωτογραφίες προέρχονται από το προσωπικό αρχείο του Μενέλαου Τζαβέλλα.