Η Λουίζα Ποδηματά γεννήθηκε το 1920 στην Ρωσία και σπούδασε στο Ωδείο Αθηνών καθώς και στην Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Από τους μεγάλους δασκάλους της αναφέρονται ο Αιμίλιος Βεάκης και ο Δημήτρης Ροντήρης. Πραγματοποίησε την πρώτη της θεατρική εμφάνιση το 1939 στον θίασο της κορυφαίας Ελληνίδας ηθοποιού Μαρίκας Κοτοπούλη με το έργο του Αλ. Λιδωρίκη Αίθουσα αναμονής. Μέχρι το 1942 έμεινε στον ίδιο θίασο και έλαβε μέρος στα έργα Δον Ζουάν, Ηλέκτρα του Σοφοκλή, Μαντάμ Μποβαρί του Φλομπέρ, Η Χάνελε πάει στον παράδεισο του Χάουπτμαν καθώς και στις κωμωδίες του Δημήτρη Ψαθά Ο εαυτούλης μου και Ο ελαφρόμυαλος.
Στη συνέχεια συνεργάστηκε με την διακεκριμένη ηθοποιό και θιασάρχη κυρία Κατερίνα (Ανδρεάδη) σε μια συνεργασία που κράτησε από το 1943 μέχρι το 1945. Παράξενο ιντερμέτζο του Ευγένιου Ο' Νιλ, Η κυρία δεν με μέλλει, Μάγδα, Στην μικρή πόλη του Θ. Ουάιλντερ κ.α.
Μόλις τελείωσε η συνεργασία της με την κυρία Κατερίνα, εντάχθηκε στον θίασο Μανωλίδου - Αρώνη - Χορν. Πήρε μέρος στα έργα Δωδέκατη νύχτα του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ (όπου υποδύθηκε την Μαρία) και στο έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου Στέλλα Βιολάντη.
Ξεκινάει αμέσως μετά την συνεργασία της με το Εθνικό Θέατρο. Μια συνεργασία που θα κρατήσει δέκα χρόνια, δίνοντάς της τη δυνατότητα να ερμηνεύει σπουδαίους και απαιτητικούς ρόλους από το ελληνικό και ξένο ρεπερτόριο. Ο λυτρωμός του Θάνου Κωτσόπουλου, Ο ηλίθιος του Ντοστογιέφσκι, (η διασκευή ήταν του Μαν. Σκουλούδη), Πειρασμός του Γρηγόριου Ξενόπουλου, Όπως αγαπάτε του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Σιρανό ντε Μπερζεράκ του Εδμ. Ροστάν (Λίζα), Οι τρεις κόσμοι του Διονυσίου Ρώμα.
Το 1956 και για πρώτη φορά στην καριέρα της θα πραγματοποιήσει μια έκτακτη εμφάνιση στην Εθνική Λυρική Σκηνή στην οπερέτα Φρειδερίκη.
Την αμέσως επόμενη χρονιά (1957) θα συνεργαστεί με την Έλλη Λαμπέτη και τον Δημήτρη Χορν στον Αριστοκρατικό δρόμο και το 1958 θα συνεργαστεί με τον Κωστή Λειβαδέα και την Νέα Σκηνή του στην Ανθισμένη αμυγδαλιά.
Θα ακολουθήσει η συνεργασία της με τον σπουδαίο ηθοποιό και θιασάρχη Κώστα Μουσούρη στο έργο Ωραία μου κυρία και στο έργο Ο πρίγκιψ και η χορεύτρια. Θα ακολουθήσει εκ νέου μια ακόμα συνεργασία με την κυρία Κατερίνα (Ανδρεάδη) στο Νυφοπάζαρο.
Την χειμερινή περίοδο 1961-1962 θα συνεργαστεί με το Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο του Μάνου Κατράκη στο έργο του Μαν. Σκουλούδη Οδύσσεια.
Συνέχισε και με άλλους θιάσους να παίρνει μέρος σε πολλές αξιόλογες παραστάσεις όπως: Ένας άγνωστος στο θέατρο Αμιράλ, Μαύρη κωμωδία του Πίτερ Σάφερ με τον θίασο της Έλσας Βεργή κ.ά.
Στα πολλά μεγάλα και σπουδαία ονόματα του θεάτρου, που συνεργάστηκε μαζί τους, αναφέρονται οι: Δημήτρης Μυράτ, Άννα Συνοδινού, Έλλη Λαμπέτη, Αλίκη Βουγιουκλάκη, Αλέκος Αλεξανδράκης, Νόνικα Γαληνέα, Κάτια Δανδουλάκη, Γιάννης Φέρτης, Μίμη Ντενίση και Ξένια Καλογεροπούλου.
Σημαντική και με αρκετές ταινίες είναι και η παρουσία της στον κινηματογράφο. Κατηγορώ τη ζωή, Εχθρός του λαού, Η αμαρτία της ομορφιάς, Ξενιτεμένοι, Ένας νομοταγής πολίτης.
Αναφέρεται επίσης και η συμμετοχή της στην γαλλική ταινία Μπαρούτι και βόλια με τον Έντι Κονσταντίν καθώς και στην αμερικανική παραγωγή Ολυμπιακοί αγώνες 1896 όπου ερμήνευσε τον ρόλο της βασίλισσας Όλγας.
Σπουδαία ήταν και η συμμετοχή της στο ραδιόφωνο, το οποίο τίμησε επί σειρά ετών, και ανάλογη και η παρουσία της στην μικρή οθόνη. Το κορίτσι της Κυριακής του Μιχ. Παπανικολάου σε σενάριο Βαγγέλη Γκούφα (1972), Λούνα Παρκ του Γιάννη Δαλιανίδη, Οι πάνθεοι και Η τελευταία νύχτα της γης του Βασίλη Γεωργιάδη, Η κυρία Ντορεμί, Σοφία αγάπη μου.
Η Λουίζα Ποδηματά υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες καρατερίστες που πέρασαν από το θέατρο αλλά και από την μεγάλη οθόνη. Πότε σε ρόλους μάνας, πότε σε ρόλους πεθεράς, σε ρόλους με μικρότερη έκταση, κατάφερνε πάντα να μαγνητίζει με τον λιτό και εσωτερικό τρόπο παιξίματος και να κερδίζει τις εντυπώσεις. Με την πρώτη κινηματογραφική εταιρεία της χώρας μας, την Finos Film, γύρισε πέντε ταινίες, που θεωρούνται από τις πιο κλασικές στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Θέμα συνειδήσεως, Ο εχθρός του λαού, Ο κυρ Γιώργης εκπαιδεύεται, Ένας νομοταγής πολίτης, Η αμαρτία της ομορφιάς.
Στο θέατρο συνεργάστηκε σχεδόν, όπως είδαμε, με όλα τα ιερά τέρατα της ελληνικής σκηνής, καθιστώντας την πολύτιμη για τον κάθε θίασο, αφού μπορούσε να κλέψει την παράσταση με το χαμηλότονο παίξιμό της που πλημμύριζε από πάθος και αλήθεια.
Η σπουδαία ηθοποιός, η μεγάλη καρατερίστα έφυγε από τη ζωή το 2001, αφήνοντας πίσω της σημαντικό έργο.
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου
Οι πληροφορίες καθώς και η φωτογραφία αντλήθηκαν από την εγκυκλοπαίδεια του Θεόδωρου Έξαρχου Έλληνες ηθοποιοί: Αναζητώντας τις ρίζες, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Δωδώνη, καθώς και από την επίσημη σελίδα της Finos Film.